Råd om kolesterol

1: Kend dit kolesteroltal

For at reagere på et forhøjet kolesteroltal, skal du kende det. Gå til din læge, og bed ham om at tjekke det.

Kolesterolniveauerne er disse:

Ideelt niveau Kolesterolindhold i blodet mindre en 5,0 millimol per liter
Let forhøjet Kolestorolindhold mellem 5,0 - 6,0 millimol per liter
Moderat forhøjet Kolestorolindhold mellem 6,1 - 7,0 millimol per liter
Udtalt forhøjet Kolestorolindhold over 7,1 millimol per liter

2: Tag en tur til middelhavet

Maden ved middelhavsområdet er idel for blodet - det består typisk af meget brød, frugt, grøntsager, mindre mængde magert kød, fisk og olivenolie. Spis også gerne dit blødkogte æg søndag morgen med god samvittighed - det giver ikke forhøje kolesterol.

3: Skod cigaretten

1-2-3 sluk! Dine børnebørn vil takke dig - og din kone. Beøver der at blive sagt så meget mere? Skod den sidste allerede nu. Læs mere om rygestop her.

4: Pondus uden mave!

Kig dig selv i spejlet. Hvad ser du? Mænd øger sin livvidde efter 30 og den bliver ifølge de fleste statistikker først mindre efter 60. Men mave giver problemer - ikke pondus. Læs mere om vægttab her.

5: Frem med fodbolden

Der er VM i fjernsynet - måske det kan inspirere til et slag fodbold i haven? Og tag så cyklen i stedet for bilen, trappen i stedet for elevatoren osv. De hele tæller. Få inspiration til motion her.

Sidst opdateret: 08.06.2010