Træf sunde valg i supermarkedet

Hvad er sundt? Og hvad er ikke? Supermarkedets hylder bugner af varer. Og mange af dem fremstår umiddelbart som sunde. Men vender man dem om og kigger på næringsdeklarationen, er det langt fra dem alle sammen, der er gode at få i kurven ud fra et sundhedsperspektiv.

Tips og tricks

Fuldkornspartnerskabet har allieret sig med to kliniske diætister, der giver tips og tricks til, hvordan man undgår supermarkedets fælder. Og kommer sundere igennem sine indkøb.

Gode tips fra klinisk diætist Helene Andresen, om hvordan du kan planlægge din indkøbstur:

  • Køb ind når du er mæt – de usunde varer frister alt for meget, hvis du er sulten, når du handler

  • Lav en indkøbsseddel på forhånd og hold dig til den, når fristelserne trækker i dig i supermarkedet

  • Gå langsomt igennem frugt og grøntafdelingen og fyld indkøbskurven - det du køber er også det du spiser!

  • Gå på opdagelse i brødafdelingen - der er rigtig mange fiberrige fuldkornsprodukter på hylderne - og der kommer hele tiden flere. Kig efter fuldkornslogoet.

  • Vær på vagt ved osteboden og i pålægsafdelingen - vælg fedtfattigt og brug nøglehulsmærket som guide

  • Gå hurtigt forbi fristelserne (slik, is, chips)

Helene Andresen tilføjer med et glimt i øjet: ”Hvis du kan, så vælg en rute i butikken, der fører dig forbi rengøringsartiklerne i stedet for hylderne med slik og chips - de feder ikke, og du får brugt en masse kalorier, når du skal have dem brugt”.

Gode tips fra diætist Nina Markholt om billige og sunde indkøbsvaner:

  • Hvis du har et stramt budget, så sørg for at have et basis-lager derhjemme med ting, du ofte bruger. Sørg også for at købe produkterne, når de er på tilbud, for eksempel fuldkornspasta da det jo er væsentligt dyrerere end almindelig pasta.

  • Spiser du sjældent grøntsager, så køb en pose blandede rodfrugter, som bare skal skrælles og derefter i ovnen sammen med lidt og olie og krydderier efter smag.

  • Hvis du ikke synes, at du har råd til at spise fisk, kan du nå op på 200-300 gram fisk om ugen ved at spise fiskepålæg på rugbrødet til frokost i stedet, blandt andet tun, torskerogn og makrel i tomat, som jo er billigt.

  • Hvis du nogle gange går lidt død i rugbrød, kan du erstatte et stykke rugbrød med en fuldkornsbolle eller knækbrød til mellemmåltid, da der efterhånden er rigtig mange produkter med fuldkornslogoet inden for disse to kategorier

Fakta om fuldkornslogoet

Fuldkornspartnerskabet lancerede i januar 2009 det orange fuldkornslogo, der guider forbrugerne til sunde produkter med masser af fuldkorn. Med sloganet ”Vælg fuldkorn først” hjælper fuldkornslogoet danskerne på vejen mod at spise meget mere fuldkorn. Til trods for, at danskerne er en nation opfostret på rugbrød og havregrød er det nemlig kun 6 procent af danskerne, der får fuldkorn nok.

Annonce (læs videre nedenfor)

Fakta om nøglehulsmærket

Nøglehulsmærket er det nye fælles nordiske ernæringsmærke, der guider forbrugerne til et sundere valg inden for en lang række madvarer. Nøglehullet er et pejlemærke, der kan hjælpe forbrugerne til at leve efter de officielle ernæringsanbefalinger.

Hvor meget fuldkorn:

Fødevarestyrelsen og sundhedsorganisationerne anbefaler, at man vælger fuldkorn først, når man spiser morgenmadsprodukter, brød, ris eller pasta. Konkret anbefales, at man skal spise 75 gram om dagen. Det svarer f.eks. til én portion havregryn og en til to skiver rugbrød hver dag.

Langt de fleste danskere spiser kun omkring 30 gram fuldkorn om dagen og altså under halvdelen af anbefalingen. I dag er det især børn og ældre, der spiser meget fuldkorn, mens de unge - især de 14-24-årige - kun spiser meget få fuldkornsprodukter. Rugbrød er det fuldkornsprodukt, der bidrager mest til fuldkornsindtaget for både børn og voksne i Danmark. Det er således frokosten, der bidrager med halvdelen af det daglige fuldkornsindtag hos både børn og voksne. På andenpladsen over fødevarer, der giver danskerne fuldkorn, findes havregryn.

Læs mere om Fuldkornspartnerskabet på www.fuldkorn.dk

Annonce (læs videre nedenfor)

Læs mere om FULDKORN

Sidst opdateret: 29.04.2010