Annonce

Hold igen med fastfood

Det meste fastfood er usundt og kan føre til overvægt og flere alvorlige sygdomme. Nyt & Sundt har talt med kostvaneforsker Sisse Fagt fra DTU Fødevareinstituttet om vores fastfood-vaner, hvorfor fastfood ofte er usundt, og hvad vi kan sætte i stedet, når vi skal hurtigt og bekvemt skal have noget at spise.

Nyt & Sundt nyhedsbrev
- Ny viden om din sundhed -
Denne artikel er fremstillet for Sygeforsikringen "danmark". Den indgår i nyhedsbrevet
Nyt & Sundt
som produceres i samarbejde med Netdoktor.

Nyhedsbrevet udkommer hvert kvartal til medlemmer af "danmark".

Læs mere på
sygeforsikring.dk.

Mange af os kender det. Det er fredag aften, og hele familien skal hygge sig foran tv med Disney Sjov. Alle er trætte, og vi gider ikke bruge tid på at lave mad. Derfor er det nemt lige at køre hen til den lokale pizzabar og købe et par pizzaer med hjem. Selvom vi som danskere igennem de sidste 5 år generelt set besøger pizzabarer og andre fastfoodsteder mindre end førhen, og der er en stigende interesse for at spise sundt i befolkningen, vælger næsten halvdelen af os hurtige mellem- eller hovedmåltidsløsninger 1-3 gange om måneden. Op imod en fjerdel af os gør det en eller to gange om ugen – og 6 ud af 10 vælger pizza eller shawarma. Mænd spiser mere fastfood end kvinder, og unge mere end gamle. Også enlige vælger oftere fastfood end familier.

Fastfood er burgere, pitasandwich, dürümruller med kebab, pølser, pizza og diverse grillretter, thai- og chinabokse. Køber man en menu fra en grill- eller burgerbar, får man ofte tilbehør i form af pommes frites, dyppelse, ketchup eller kebabmiks. I forskellige undersøgelser har man beregnet energiindholdet i en samlet fastfoodmenu, og det viser sig, at maden generelt set indeholder mange tomme kalorier, usundt animalsk fedt og salt. Det høje energiindhold øger risikoen, for at man kommer til at overspise, da fastfood er mad, der fylder en del uden at mætte særlig godt.

Fare for overvægt

- Er man kvinde i alderen 18-30 år og almindelig fysisk aktiv, får man dækket 70 procent af sit energibehov ved at spise en menu med grillkylling – og drikker man en halv liter sodavand til, kommer man helt op på 78 procent af det daglige energibehov. Så er der ikke plads til ret meget andet mad. Det betyder, at man får spist for meget, da man jo også spiser andre måltider i løbet af en dag, siger Sisse Fagt, der er ernæringsekspert og forsker i kostvaner på DTU Fødevareinstituttet.

Vælger man pizza, er det ligegyldigt, om man vælger en pizza Margaritha med kun ost og tomat, eller om der også er kød eller fisk på, for energiindholdet er stort set ens. Det dækker over 50 procent af en middel fysisk aktiv kvindes daglige behov og 40 procent af en mands daglige behov. Et hovedmåltid bør udgøre højst 30 procent af dagens energi. Pizza er således en af de største kaloriebomber, når det gælder mad fra take-away-steder.

I fastfood indgår ofte blødt hvidt brød og ganske få grøntsager som salat, tomat og agurk, der har et meget lavt indhold af kostfibre. Det anbefales, at vi får 25-35 gram kostfibre hver dag. - Kostfibre giver en længerevarende mæthedsfornemmelse og dermed også lavere risiko, for at man overspiser og udsætter sig selv for at blive overvægtig. I mange burgere og pizzaer er kostfiberindholdet meget lavt og gør det svært at komme op på den anbefalede mængde, siger Sisse Fagt.

Annonce (læs videre nedenfor)

Store konsekvenser

Særligt unge spiser meget fastfood, og de gør det, når de drikker alkohol eller er på vej hjem fra byen eller har tømmermænd næste dag. Faktisk er pizza i aldersgruppen 15-34-årige den tredje mest spiste ret. At det især er unge, der spiser meget fastfood, ser Sisse Fagt som et stort problem.

- Hvis man som ung spiser meget fastfood, der ikke giver de nødvendige vitaminer og mineraler, har man øget risiko for knogleskørhed . Helt op til 20 års alderen har vi især brug for meget calcium og d-vitamin for at opbygge vores knoglemasse, der skal vare resten af livet. For meget fastfood kan føre til fejlernæring og øge risikoen for overvægt og dermed diabetes , men fastfood kan også give ledsmerter og hjerte-kar-sygdomme hjerte-kar-sygdomme senere i livet, siger Sisse Fagt og tilføjer, at der også er meget salt i fastfood, hvilket er dårligt for helbredet og blandt andet kan føre til for højt blodtryk og på sigt hjerte-kar-sygdomme .

Tænk dig om

Fastfood bør ikke spises for ofte eller i store mængder, anbefaler Sisse Fagt. Ønsker man at spise fastfood, er det en god idé at vælge mad, der ikke indeholder for mange kalorier – det vil sige under 2000 kJ per portion.

- Vælg gerne en sandwich, der er lavet med fiberrigt brød og grøntsager. Generelt er en pitasandwich med hele kyllingestykker og salat det sundeste valg og at foretrække frem for burgere, dürümruller med kebab, pølser, pizza, grillretter, thai- og chinabokse. Her får man mere fedtfattig mad og fibre, der svarer til en frokost med rugbrød, siger Sisse Fagt.

Hun anbefaler, at man vælger fastfood med flest mulig grøntsager og frugt eller bestiller det som tilbehør, hvis det er muligt. Fiberindholdet kan man også øge ved at vælge brød med flere fibre.

Annonce (læs videre nedenfor)

Andre tiltag

Selvom der er meget, vi selv kan gøre for at spise mindre fastfood og vælge sundere varianter, mener Sisse Fagt, at fastfood-stederne har et ansvar for at gøre deres mad sundere. De kan blandt andet ændre deres menuer, så de indeholder mere grønt – for eksempel ved at tilbyde grillede grøntsager eller lækre salater.

- Man kan sagtens sammensætte menuer, som indeholder både frugt og grønt. Og man kan også erstatte meget af det hvide brød uden fibre med brød, der indeholder fuldkornsfibre, og stadig har næsten samme bløde konsistens. Der er heller ingen grund til at opfordre folk til at få mest mulig mad for deres penge ved at tilbyde ekstra store menuer med ekstra store sodavand, siger Sisse Fagt.

Undersøgelser fra USA og Australien har vist, at der kan være en sammenhæng mellem folks bopæl i forhold til fastfood-restauranter og deres sundhed. Nu vil Forskningscenter for Forebyggelse og Sundhed i Region Hovedstaden undersøge, om der er flere overvægtige mennesker i områder med en højere koncentration af fastfood-steder. Samtidig har Fødevareministeriet iværksat en kampagne, der skal inddrage både fastfood-kæder og forbrugere for at inspirere til sundere fastfood.

- Der er kommet mere fokus på fastfood i forbindelse med sundhed, og det er positivt. Men i sidste ende er det op til forbrugerne at spise sundere – så væn dig til at spørge efter groft brød, og bed om grøntsager, når du vælger fastfood, for at påvirke fastfood-stederne i positiv retning, siger Sisse Fagt.

Gode råd ved valg af fastfood

  • Spis højst usund fastfood en til to gange om måneden.

  • Vælg fastfood med flest mulig grøntsager, for eksempel dürümruller eller pitasandwich med grøntsager.

  • Gå efter kyllingekød i hele stykker – ikke fars for det indeholder mere usundt fedt.

  • Den sundeste fastfood er en pitasandwich med hele kyllingestykker.

  • Suppler din fastfood med grøntsager – spis for eksempel gulerødder til din burger i stedet for pommes frites.

  • Undgå friturestegte retter som for eksempel pommes frites og kyllingenuggets.

  • Drik vand i stedet for sodavand.

  • Vælg sushi, der indeholder fisk. Energiindholdet i sushi er 375 kJ/100 gram.

  • Hvis du bestiller pizza, så bed om halvt så meget ost, som pizzabaren plejer at bruge.

  • Hold igen med dressing, mayonnaise, remoulade og salt.

  • Spis mindre af det usunde ved at dele en pizza og spise grøntsager ved siden af.

  • Vælg fuldkornsbrød til din burger.

  • Vælg salat-take-away, hvis det er muligt

  • Pølser er generelt meget fedtholdige. Hold dig fra fransk dressing og vælg ketchup for at spare på fedtet. Ketchup indeholder ikke fedt.

  • Thai- og chinabokse er ofte usunde – især hvis du vælger en ret med masser af olie og stegte nudler eller ris. Så vælg gerne en ret med kun en lille portion kogte ris til. Eller drop ris og nudler.

    Kilde: Sisse Fagt

Annonce (læs videre nedenfor)

Så mange kalorier er der i din fastfood

Her kan du se, hvad der indeholder flest og færrest kalorier (energitæthed) per 100 gram:

  • Lavest energiindhold: 550–940 kJ: Pitasandwich

  • Mellem energiindhold: 870-1080 kJ: Burgere, sandwich, dürümruller, grillkylling og forårsruller.

  • Højest energiindhold: 1080-1320 kJ: Pølser 1170-1330 kJ: Grillretter som fiskefilet, kyllingenuggets og pommes frites 943-1373 kJ: Pizza

    Kilde: Sisse Fagt

Læs mere om ERNÆRING

Sidst opdateret: 18.02.2011

Annonce