Hvor meget må man drikke?

Sundhedsstyrelsen har udsendt nye genstandsgrænser for alkoholforbrug, fordi der er kommet ny viden på området. Men også fordi en undersøgelse har vist, at mange tror, at et forbrug op til genstandsgrænserne er ”det sunde” forbrug. Det er det ikke. Det er det absolut maksimale forbrug – og mindre er bedre.

Det er ikke risikofrit at drikke op til genstandsgrænserne, for eksempel har en undersøgelse vist, at otte procent udvikler afhængighed på et forbrug på to genstande dagligt. Og risikoen for for eksempel brystkræft stiger med hver ekstra genstand.

DEBAT

Kan du overholde de nye genstandsgrænser eller drikker du ofte mere end fem genstande ad gangen?

Vær med i debatten

De nye anbefalinger er følgende:

Drik ikke alkohol for din sundheds skyld

Kun midaldrende og ældre personer og personer med hjerte-kar sygdomme kan i nogle tilfælde opnå en sundhedsmæssig fordel af at drikke cirka en genstand dagligt. For andre er der ingen sundhedsmæssige gevinster.

Kvinder frarådes at drikke mere end 14 genstande og mænd mere end 21 genstande om ugen – og mindre er bedre

Bemærk, at grænserne beskriver det maksimale indtag om ugen.

Annonce (læs videre nedenfor)

Du bør helt undgå alkohol hvis:

  • Du har svært ved at kontrollere dit alkoholforbrug

  • Får medicin, der ikke må blandes med alkohol

  • Har en sygdom, der forværres, når du drikker

  • Er gravid. Drikker du alligevel, så drik højst en genstand i døgnet og ikke hver dag

  • Er du under 18 år, eller ammer du, bør du drikke meget lidt.

Drik ikke over fem genstande på en gang

Et stort forbrug af alkohol på en gang øger risikoen for blandt andet hjertekarsygdomme og for ulykker og skader.

Annonce (læs videre nedenfor)

Nogle har særlig risiko for at blive afhængige

Har du nær familie med alkoholproblemer eller psykiatriske sygdomme, bør du være særlig påpasselig. Har du svært ved at styre dit forbrug af alkohol bør du søge hjælp.

Nogle gange bør du slet ikke drikke

Nogle situationer kræver koncentration og nærvær. Fx sport, bilkørsel, arbejde og samvær med børn. Undgå helt at drikke i disse situationer.

Sidst opdateret: 03.10.2005