Annonce

Nu er der plads til chokoladen

Plads til flere lækkerier, der smager som små himmerigsmundfulde – det er nogle af de store gevinster, man får ved at droppe cigaretterne og holde igen på alkoholen. Alkohol feder nemlig mere, end de fleste er klar over, og tobak bedøver smagsløgene, så man ikke får den optimale smagsoplevelse ud af sin veltilberedte mad.

Endelig fredag. Middagen er klar, og det er tid til aftenens første glas rødvin.

Sådan foregår det i masser af hjem, og det er der ikke noget alarmerende i. Rødvin er dejligt og mange undersøgelser viser, at et moderat alkoholforbrug faktisk er sundt. Men for mange bliver det første glas til både to, tre og fire, og pludselig er det fredag hele ugen. Lige så mange har cigaretterne som tro følgesvend både til hverdag og fest - og så er det tid til at kigge sin livsstil efter i sømmene.

Sundt betyder heldigvis ikke, at man skal forsage alt det sjove og dejlige. Alternativet er ikke rå gulerødder og lunken postevand. Når cigaretterne lægges helt på hylden, og alkoholforbruget begrænses, bliver der penge i overskud til at forkæle smagsløgene med lækre råvarer og måske en enkelt flaske årgangsvin i stedet for de tre for 100 kr., der rutinemæssigt er røget ned i indkøbskurven. Samtidig vågner de røgbedøvede smagsløg op til dåd, så man igen kan smage forskel på skidt og kanel.

Meget mere energi

I øvrigt vil de fleste opleve, at de får langt mere energi, hvis de dropper røgen og begrænser indtagelsen af alkohol, så der bliver mere overskud til at gå i køkkenet og ikke mindst til motionen, som der måske bliver behov for lidt ekstra af, når maden nu smager så godt. Men faktisk bliver der plads til flere lækkerier og også et stykke chokolade i vægtregnskabet. Alkohol er fyldt med kalorier –det indeholder næsten lige så meget energi som fedt.

Annonce (læs videre nedenfor)

300.000 drikker for meget

De fleste ved det godt inderst inde, hvis alkoholen fylder for meget, og alle rygere ved helt bestemt, at det er usundt Men alligevel er 300.000 storforbrugere af alkohol, 200.000 er afhængige af alkohol og 26 procent, svarende til omkring 900.000, ryger.

De 300.000 drikker mere end det anbefalede maksimum, nemlig 14 genstande ugentlig for kvinder og 21 for mænd. De er ikke egentlig afhængige af alkohol, men drikker altså så meget, at det går ud over helbredet.

Nyt & Sundt nyhedsbrev
- Ny viden om din sundhed -
Denne artikel er fremstillet for Sygeforsikringen "danmark". Den indgår i nyhedsbrevet
Nyt & Sundt
som produceres i samarbejde med Netdoktor.

Nyhedsbrevet udkommer hvert kvartal til medlemmer af "danmark".

Læs mere på
sygeforsikring.dk.

Det er værd at bemærke, at de 300.000, der drikker så meget, at det skader helbredet, for langt de flestes vedkommende godt kan få styr på alkoholforbruget. Hvis de vil. Og det vil de som hovedregel, hvis de bliver gjort opmærksomme på, at deres helbred er i fare, siger direktør Morten Damsgaard, Frederiksberg Centeret, der behandler alkohol-, hash-, medicinmisbrug og ludomani efter Minnesota Modellen.

Anderledes ser det ud for de 200.000, hvor alkoholen har taget så meget over, at de skal have hjælp til at stoppe. De er afhængige af alkohol, men det betyder altså ikke nødvendigvis, at de sidder nede på bænken med en pose fra Netto. Mange passer faktisk deres arbejde og fungerer til en vis grad også socialt, men stoppe uden hjælp kan de altså ikke.

En forgiftet krop

De anbefalede højst 14 genstande for kvinder og 21 for mænd overskrides af 15 procent af alle voksne mænd og 9 procent af voksne kvinder. De vil for langt de flestes vedkommende tilsyneladende fungere fint i hverdagen – både på arbejdet og sammen med familien, venner og bekendte. Men det store alkoholforbrug har altså en række sundhedsmæssige konsekvenser. Alkohol virker som et giftstof på de fleste af kroppens organer og kan blandt andet give leverskader, nervebetændelse, hjernesvind og hjertelidelser samt muskelsvind, mavesår, forhøjet blodtryk og hudforandringer.

Men alkoholen skader ikke alene helbredet. Den går også ud over evnen til at fungere i hverdagen. Storforbrugere oplever ofte uoplagthed, manglende energi, træthed, mavebesvær, nedsat sexlyst og dårlig søvn. Så selv om de fleste storforbrugere altså tilsyneladende fungerer fint, vil mange kunne nikke genkende til situationer, hvor de ikke magtede at være til stede, når andre forventede deres opmærksomhed og nærvær. Måske har de glemt en aftale, gået glip af oplevelser eller ikke indfriet de forventninger og krav, der har været til dem.

Rygning giver især fysiske helbredsskader, som hjerte/karsygdomme, herunder blodpropper og åreforsnævring , lungecancer og KOL (kronisk obstruktiv lungelidelse) , men tobakken tager også energi, gør hvide tænder gule, giver rynker og grå hud.

Annonce (læs videre nedenfor)

Styr på livsstilen

Så der er mange gode grunde til at lægge livsstilen om, hvis tobakken eller alkoholen har taget eller er på vej til at tage magten. Og det behøver altså ikke betyde et liv i askese. Langt de fleste kan ændre alkoholforbruget, så det holder sig på de officielle anbefalinger. For tobakken derimod er der ingen middelvej. Der findes stort set ingen rygere, der kan ændre et dagligt forbrug til festrygning – hvor gerne de end ville. Her gælder det alt eller intet.

Og har man først fået lagt cigaretterne på hylden, er der meget at glæde sig over. Smags- og lugtesans vender tilbage, håret, tøjet og hjemmet lugter ikke af røg, hosten og hovedpinen forsvinder og i det hele taget bliver helbredet bedre. Og den positive oplevelse ved at kvitte røgen er netop det, der skal bære en igennem et rygestop, fortæller direktør Maj-Britt Bjerre Koch fra Rygestopkonsulenterne, der er en lands-dækkende konsulentvirksomhed, der har specialiseret sig i rygestop på arbejdspladsen. Den kolde tyrker, hvor man efter en weekend med både for meget vin og for mange cigaretter beslutter, at mandag morgen skal det altså også være slut, virker hos de færreste.

Tænk positivt

Hendes råd er, at man i god tid i forvejen sætter en slutdato. Tiden op til den skal bruges til mental forberedelse, hvor man både får kortlagt, hvilken slags ryger man er, hvilke cigaretter der er vigtigst for en og de besværligheder, man oplever ved at ryge. Især det sidste er vigtigt. Hvis man lægger mærke til alle de gange, hvor det at ryge er besværligt, hvor man for eksempel må i tøjet sent på aftenen for at hente en ny forsyning , og så glæder sig over, at det snart er slut, er man er godt i gang med et rygestop, siger hun.

Her kan der være hjælp at hente i den nye rygelov, der trådte i kraft 15. august. Den har gjort det så vanskeligt at ryge i det offentlige rum, at rygestopkurser over hele landet melder om udsolgte kurser.

Annonce (læs videre nedenfor)

Et snigende og stigende alkoholforbrug

Ligesom med cigaretterne kommer et for stort alkoholforbrug ikke fra den ene dag til den anden. Det sniger sig ind, og mange, der godt er klar over, at de drikker lidt for meget, er ikke opmærksomme på, at de måske er på vej ned af en sliske, hvor de bliver afhængige.

Det kan være svært for både en selv og ens omgivelser at vide nøjagtigt, hvornår det bliver for meget. Men der er en række tegn, man skal være opmærksomme på, fortæller Morten Damsgaard. Et af dem er, at man kan tåle mere end tidligere, før man bliver påvirket. Det vil mange opleve som positivt, men det er altså her, man skal begynde at tænke sig om. Det skal man også, hvis man oplever at miste kontrollen. Måske ikke i hverdagen, men til fester, hvor man fortsætter med at drikke, til man bliver syg af det.

"Det kan være svært for både en selv og ens omgivelser at vide nøjagtigt, hvornår det bliver for meget. Men der er en række tegn, man skal være opmærksomme på, fortæller Morten Damsgaard. Et af dem er, at man kan tåle mere end tidligere, før man bliver påvirket. Det vil mange opleve som positivt, men det er altså her, man skal begynde at tænke sig om. Det skal man også, hvis man oplever at miste kontrollen. Måske ikke i hverdagen, men til fester, hvor man fortsætter med at drikke, til man bliver syg af det."

Gevinster ved at stoppe røgen:
1: Man får lettere ved at trække vejret. Efter fire uger mindskes hoste, tilstoppede bihuler og åndenød, og lungerne bliver bedre til at bekæmpe infektioner.
2: Man får lettere ved at bevæge sig, og energien vender tilbage, fordi kredsløb og lungefunktion bliver stærkere, mens iltoptagelsen forbedres.
3: Tænderne bliver hvidere.
4: Håret begynder at se sundere ud, og den gråblege hud genvinder sin normale farve.
5: Efter 1 år er risikoen for en hjertesygdom halveret i forhold til en rygers.
6: Efter 5 år er risikoen for kræft i mund, hals, spiserør eller lunger halveret. Risikoen for blodprop er nu den samme som hos en, der aldrig har røget.
7: Efter 10 år er der udviklet nye sunde celler i luftvejene. Kræftrisikoen er nu på næsten samme niveau som hos en, der aldrig har røget.
Kilde: Sundhedsstyrelsen
For meget alkohol giver:
-----
Leverskader, bødning fra åreknuder, nervebetændelse, bugspytkirtelbetændelse, hjernesvind, hjertelidelser muskelsvind, mavesår, hudforandringer, kræft i mund, forhøjet blodtryk.
Risikoen for organskader er lille, hvis du ikke overskrider Sundhedsstyrelsens genstandsgrænser. Bortset fra alvorlige skader opstået ved ulykker og uheld, vil de fleste helbredsskader som følge af et kortere overforbrug som regel kunne helbredes ved at stoppe. Ved varige skader vil helbredet som hovedregel kunne forbedres betydeligt, hvis du stopper med at drikke.
Kilde: www.uge-40.dk
Hver anden ryger dør på grund af en rygerelateret lidelse, hvis ikke der stoppes i tide. Det drejer sig i Danmark om ca. 13.000 menneskeliv årligt.
-----
Ny rygelov
Formålet med rygeloven, der trådte i kraft 15. august er, at ingen ufrivilligt udsættes for passiv rygning. Loven indebærer, at rygning som hovedregel bliver forbudt indendørs følgende steder:
1: Arbejdspladser
2: Institutioner og skoler for børn og unge
3: Øvrige uddannelsesinstitutioner
4: Steder, hvor offentligheden har adgang
5: Kollektive transportmidler og taxaer
6: Serveringssteder
Forbuddet på arbejdspladser og serveringssteder omfatter også møderum, lagerrum, toiletter undervisningslokaler, kantiner, indgangspartier, vestibuler, trapper, elevatorer, korridorer og tilsvarende rum, hvor ansatte eller gæster opholder sig i kortere eller længere tid. Også firmabiler, lastbiler og andre køretøjer, hvorfra en ansat udfører sit arbejde, er omfattet af forbuddet.
Gode råd til den sunde livsnyder
-----
Sluk cigaretten for altid – få hjælp til det.Drik højst 21 genstande om ugen, hvis du er mand, højst 12 hvis du er kvinde. Og aldrig mere end fem genstande på en gang.Giv ikke op, hvis du falder i. Prøv igen.Brug pengene på oplevelser og gode råvarer.Brug den nye energi på motion. Det er sundt og sjovt, og du holder vægten.
Hvis du vil have hjælp til at styre alkoholen, kan du for eksempel kontakte:
-----
Din lægeDe offentlige alkoholambulatorierPrivate alkoholrådgivningerAlkolinjen på telefon 80 33 06 10Du kan også få hjælp til at kvitte tobakken på KVIT.DK

Sidst opdateret: 10.09.2007

Annonce