TEMA: Spiseforstyrrelser

Spiseforstyrrelser rammer meget ofte unge mennesker. I dag ved man, at både piger og drenge bliver ramt. Der findes mange årsager til en spiseforsyrrelse - læs om det i ugens tema.

Anoreksi

Anoreksi er kendt som at være en spiseforstyrrelse, der især rammer piger mellem 12 og 20. Men også drenge rammes. Kendetegnene er blandt andet vægttab, ekstrem optagethed af ernæring, kalorier og madlavning, opkastninger og meget motion.

Bulimi

Ædeflip og en uimodståelig trang til mad her og nu efterfulgt af faste eller opkastninger er nogle af de typiske kendetegn for bulimi.

Overspisning - den oversete spiseforstyrrelse

Overspisning er endnu ikke en officielt anerkendt diagnose/spiseforstyrrelse i Danmark. Men diagnosen kendes fra Amerika og det vurderes, at helt op til 30 procent af de overvægtige, der søger behandling, lider af overspisning.

To år med skyld og skam

Hun var ikke overvægtig. Hun var heller ikke specielt utilfreds med sit udseende. Men alligevel reagerede Anette Craig med at udvikle bulimi, da hun som 16-årig blev flyttet fra de vante nordsjællandske omgivelser og ind til byen.

Fra debatten: ”Kan man blive helt rask?”

”Jeg er en pige på 23 år, som har lidt af anoreksi og bulimi i syv år. Jeg har været indlagt for det i otte måneder, gået i bulimigruppe, været tilknyttet ambulant behandling osv., men intet syntes at gøre mig rask. Mit spørgsmål er: Tror I, der er håb forude?”

Tidligere temaer: