Klar, parat, ski!

Vær beredt! Det er aldrig for sent at gå i gang med at træne til skiferien, og her får du gode råd til øvelserne. Du kan også læse om typiske skader, hvordan de kan undgås og behandles!


Hvordan bliver jeg klar?

Skituren kan være hård for både muskler og led, så det er en god idé at træne hjemmefra. Her får du to gode forslag til øvelsesprogrammer specielt til ski!

Hvordan forebygger jeg skader?

Især anklerne er udsatte på skiferien, og derfor bør du have særligt fokus på dem før ferien. Ved hjælp af et vippebræt kan du få styrket både anklerne og balancen!

Hvad kan der ske?

Hvilke skader er de hyppigste, hvorfor sker de, og hvad kan du gøre ved dem? Ved du det? Ellers er det en god idé at få tjekket op på det her!

Hvad gør jeg når skaden er sket?

Nogle skader kræver lægehjælp. Andre skader gør ikke, men kan alligevel sætte en stopper for ferien, hvis du ikke behandler dem rigtigt. Læs om RICE-princippet her.

Er der andet?

Det er ikke kun styrt på løjperne, man skal undgå på skiferien. Mange tænker ikke over, at de allerede i uge 7 kan blive solbrændte i Alperne. Læs om solbeskyttelse i sneen her!

Læs mere i vores emnecentre om

Tidligere temaer: