Intresseområden sparade.
Tack, din epostadress är nu registrerad.
Ordbog | Mave og tarm

Hikke

Opdateret: 21. August 2019

Hvorfor får man hikke?

Hikke er en ufrivillig reaktion med krampagtige sammentrækninger af mellemgulvet og stemmebåndene, samtidig med der sker en reflektorisk lukning af glottis – der er området omkring stemmebåndene.

Man kan få hikke af mange årsager, heriblandt:

  • at spise for hurtigt
  • hoste
  • latter
  • alkohol
  • kolde drikke
  • stress
  • operationer

Hvordan stopper man hikke?

Hikke stopper af sig selv. Der findes mange husråd, som man kan prøver for at afkorte hikken. Dette kan være alt fra forskrækkelse til at bede folk om at hikke igen eller at holde vejret så længe som muligt. Det er alle metoder hvor man prøver at stoppe mellemgulvets sammentrækninger.

Langvarig hikke

Normal hikke forekommer i op til par minutter. Hvis hikken bliver ved længere end 48 timer, kaldes det langvarig eller persisterende hikke, som er en sjælden tilstand. Langvarig hikke opstår ikke af de samme årsager som almindelig hikke, der er ofte tale om en tumor eller sygdomme i hjernen.

Tilmeld dig vores nyhedsbreve!

Du kan til enhver tid afmelde vores nyhedsbreve ved at klikke på linket i bundet af nyhedsbrevet. Her kan du læse mere om Netdoktors privatlivspolitik .

Du har fravalgt en eller flere cookies, hvilket kan påvirke visse udvidede funktioner på siden.

Annons