18-årig: Jeg får hele tiden bumser på og mellem mine bryster

Spørgsmål:

Jeg er en pige på 18 år, som har et megairriterende problem, der har stået på et godt stykke tid nu. Jeg har fået og bliver ved med at få en masse bumser på mine bryster og mellem dem. Det ser virkelig ikke kønt ud. Jeg bruger basiron hver nat, men jeg synes bare ikke, det virker. Det er så pinligt, når jeg har idræt, eller når jeg er sammen med min kæreste. Jeg føler, at jeg ser så grim ud. Jeg spiller både badminton og løber en del, og jeg har hørt, at man kan få bumser af at svede. Kan det være derfor? Det skal lige siges, at jeg altid går i bad, når jeg har dyrket sport. Hvad skal jeg gøre?

Svar

Jeg kan godt forstå, at du synes, det er irriterende med bumser på brysterne og mellem dem. Er det de eneste steder, du har dem, eller har du også problemer med bumser i ansigtet og på ryggen. Grunden til at jeg spørger er, så jeg bedre kan danne mig et overblik over, hvor udbredt problemet er.

Bumser er betændte talgkirtler og 80 procent af alle teenagere har akne og bumser i større eller mindre grad, og generende akne er værst i 17-18-års-alderen. Det er dog ikke kun teenagere, men også voksne, der døjer med bumseproblemer.

Nogle gode råd til at slippe af med akne kan være at vaske huden med mild sæbe. Gnub og skrub ikke din hud for hårdt, når du vasker den, det gør blot din akne værre.

Når du har trænet og svedt, så vask din hud og undgå for olieholdige og fede cremer. Forsøg ikke at presse og mase for meget, hvis du har en begyndende bums, da det blot kan forværre din tilstand, og efterlade grimme ar.

Man får ikke akne af fødevarer, men derfor kan man godt spise sundt, da alkohol, mælkeprodukter eller chokolade kan stimulere udviklingen af "sovende" bumser.

Motion, som du giver din krop, er et god udgangspunkt. Det er normalt at mange har både "hudorme" og bumser i ansigtet og på ryggen og brystet. Er der ikke så mange eller et moderat antal bumser, som ikke er særligt ømme og betændte, kan man starte med basiron, som du nævner, som både virker mod "hudorme" og bumser. Hvis du ikke har haft effekt af dette efter at have brugt det i ca. 3 måneder, bør du se din læge. Det burde gerne have mindsket antallet, men samtidig er det med de midler et godt råd at have tålmodighed. Hvis ikke, kan du sammen med din læge finde ud af, om der er behov for andet.

Nu skriver du ikke noget om p-piller, altså om du er på disse. Nogle gange kan lægen give p-piller, der også hjælper mod bumser og som et andet alternativ findes også antibiotika. Men det er noget, man finder ud af med sin læge. Jeg ved ikke, hvor udbredt dit problem er og hvis du stadig ikke synes det er blevet bedre efter råd og behandling, så besøg din læge, så i sammen kan lægge en plan.

Venlig hilsen

Alexandra Gheorghe, læge

Sidst opdateret: 12.07.2016