Intresseområden sparade.
Tack, din epostadress är nu registrerad.

Skæl

Skæl er døde hudceller der afstødes fra hovedbunden. Alle har skæl, men nogle har så mange skæl, at det er et problem i hverdagen.

Opdateret: 9. Maj 2019

Hvad er skæl?

Skæl
iStock.com

Skæl er afstødte hudceller. Vores hud er under konstant fornyelse og de døde hudceller afstødes som skæl. Vi har alle sammen skæl, men nogle mennesker har så mange skæl, at det er et problem i hverdagen.

I svære tilfælde er skæl en decideret hudsygdom, der kaldes skæleksem eller seborrhoisk dermatit. Hos spædbørn forekommer en mild variant kaldet arp.

Hvorfor får man skæl?

Mange mennesker tror fejlagtigt, at skæl skyldes, at hovedbunden er for tør, det er dog sjældent tilfældet. Derfor undlader de at vaske deres hår, fordi de er bange for, at shampoo skal udtørre hovedbunden yderligere.

Baggrunden for skællene er hudsygdommen skæleksem (seborrhoisk dermatit). Man kan have seborrhoisk dermatit i meget varierende grad, fra milde tilfælde, der kun giver gener om vinteren til mere svære tilfælde, der også giver gener andre steder end i hårbunden.

Hvilke symptomer er der på skæl?

Skæl der ikke skyldes seborrhoisk dermatit, ses som små, hvide tørre hudflader i hovedbunden, håret og på skuldrene. Hårbunden kan klø og være irriteret.

Ved seborrhoisk dermatit ses fedtet udseende, klidagtige skæl, rødme og kløe i de såkaldte seboroiske områder: Hovedbunden, ansigtet, kindernes furer og øjenbrynene, ørerne og eventuelt på overkroppen.

Lidelsen forværres om vinteren, mens sommerens sol oftest har en gavnlig effekt.

Pludselig kraftig tendens til skæl eller seboroisk dermatit, primært hos mænd, der aldrig tidligere har haft nævneværdigt skæleksem, kan være tegn på en HIV-infektion eller anden immundefekt.

Kan skæl forværres?

Skæl forværres oftest om vinteren. Udover årstidernes skiften har også stress og alvorlige sygdomme tendens til, at få skældannelsen til at øges.

En hudsvamp, pityrosporum ovale, spiller en vigtig rolle som forværrende faktor. Man kender ikke den nøjagtige mekanisme, men behandling rettet mod svampen mindsker skælproblemerne.

Kan man forebygge skæl?

Det kan være svært at undgå de udløsende faktorer, men man kan holde skællene nede ved hjælp af skælshampoo, der kan fås i håndkøb eller på recept.

Hvad kan jeg selv gøre?

Sollys eller solarium har god effekt på seboroisk dermatit, men desværre er overdreven solnydelse forbundet med hudkræft og rynker i huden

Tilmeld dig vores nyhedsbreve!

Du kan til enhver tid afmelde vores nyhedsbreve ved at klikke på linket i bundet af nyhedsbrevet. Her kan du læse mere om Netdoktors privatlivspolitik .

Hvilke behandlingsmuligheder er der?

Behandling med svampedræbende shampoo er en mild og effektiv behandling.

I svære tilfælde bør du se en hudlæge med henblik på den bedste behandling.

Du har fravalgt en eller flere cookies, hvilket kan påvirke visse udvidede funktioner på siden.

Annons