Intresseområden sparade.
Tack, din epostadress är nu registrerad.
Fakta | Kønssygdomme

Kønsvorter (Kondylomer)

Kønsvorter (kondylomer) er en kønssygdom, som primært smitter gennem seksuel kontakt. Lær mere om symptomer, forebyggelse og behandling af sygdommen her.

Opdateret: 18. Januar 2019

Fakta om kønsvorter

  • Kønsvorter er en kønssygdom, som skyldes infektion med HPV.
  • Kønsvorter er flade, stilkede eller blomkålslignende vorter og forekommer typisk på kønsdelene og området omkring endetarmen.
  • Kønsvorter smitter primært ved seksuel kontakt.
  • Kønsvorter kan behandles med frysning, creme eller pensling med midler mod kønsvorter.

Hvad er kønsvorter?

Kønsvorter eller kondylomer er en kønssygdom, som skyldes infektion af humant papilloma virus (HPV). HPV kan inddeles i flere undertyper. Nogle undertyper er mere hårdføre over behandling end andre, ligesom nogle typer medvirker til udvikling af celleforandringer og kræft i kønsdelene, specielt celleforandringer på livmoderhalsen og livmoderhalskræft. Over 90 procent af alle tilfælde af kondylomer skyldes HPV-type 6 og 11.

Kønsvorterne er flade, stilkede eller blomkålslignende vorter og forekommer typisk på kønsdelene og området omkring endetarmen.

Kønsvorter er den hyppigste kønssygdom i Danmark, der skyldes HPV-virus. Antallet af tilfælde er steget kraftigt gennem de sidste 30 år. Sygdommen rammer især unge i starten af 20'erne.

Hvordan smitter kønsvorter?

Kønsvorter smitter primært ved seksuel kontakt. I sjældne tilfælde kan der dog hos både børn og voksne ses indirekte smitte for eksempel efter brug af et forurenet håndklæde. Børn kan også smittes under fødslen.

Hvordan ser kønsvorter ud?

Kønsvorterne viser sig tidligst to til fire uger efter smittetidspunktet, men ofte går der flere måneder, inden vorterne bliver synlige.

De gør som regel ikke ondt, men kan give kløe. Kondylomerne kan have et meget varieret udseende fra fuldstændig flade vorter til knudrede blomkålsagtige vorter. De kan forekomme enkeltvis eller i grupper.

Hos mænd sidder kønsvorterne oftest på penis, på eller nede under forhuden. Kønsvorterne kan også sidde inde i urinrøret, oftest lige indenfor urinrørsåbningen.

Hos kvinder ses de på skamlæberne, i skeden eller ved urinrøret.

Hos både mænd og kvinder kan de sidde i området omkring og i endetarmen, også selvom smitten ikke nødvendigvis er sket ved analsex. Kondylomvirus kan vandre langs huden.

Kønsvorterne kan være så flade, at de er usynlige med det blotte øje, men kan give svie og kløe. De usynlige kønsvorter kan påvises af lægen som skitseret nedenfor.

Hvem er i særlig risiko for at få kønsvorter?

  • Personer med mange skiftende partnere

  • Personer, der dyrker usikker sex.

Hvad kan man selv gøre?

  • Brug kondom. Kondom beskytter mod kønsvorter.

  • Er du i tvivl, så kontakt din læge, der kan undersøge og behandle dig og din/dine partnere.

  • Et pludseligt voldsomt udbrud af kønsvorter kan være tegn på en defekt i dit immunsystem, for eksempel HIV.

  • Undlad at intimbarbere dig, intimbarbering spreder kønsvorterne over et meget større hudområde.

  • Bliv vaccineret med vaccine, der beskytter mod de to hyppigste virustyper, der forårsager kønsvorter (HPV 6 og 11), og livmoderhalskræft (HPV 16, 18, 31, 33, 45, 52 og 55). Denne vaccine er nu en del af børnevaccinationsprogrammet for 12-årige piger.

  • Drenge kan med fordel også blive vaccinerede for at undgå kønsvorter senere i livet, men så skal man selv betale. Vaccinationen ser også ud til at beskytte mod endetarmskræft forårsaget af HPV-virus, hos blandt andre mænd der har sex med mænd. Spørg din læge om vaccinen.

Tilmeld dig vores nyhedsbreve!

Du kan til enhver tid afmelde vores nyhedsbreve ved at klikke på linket i bundet af nyhedsbrevet. Her kan du læse mere om Netdoktors privatlivspolitik .

Hvordan stiller lægen diagnosen kønsvorter?

  • Ofte kan man se kønsvorterne ved en normal undersøgelse.

Hvordan behandles kønsvorter?

  • Kønsvorter kan undgås ved at blive vaccineret med vaccine, der beskytter mod kønsvorter (HPV 6 og 11), og livmoderhalskræft (HPV 16, 18, 31, 33, 45, 52 og 55). Spørg din læge om vaccinen. Er du ikke omfattet af den "gratis" vaccination, kan du selv betale for den. Der har været en del medieomtale af mulige bivirkninger til vaccinen, men sammenfattende er vaccinen fuldstændig sikker.

  • Først og fremmest er det vigtigt, at både du og din/dine partnere bliver behandlet. Sørg for at følge behandlingerne, kønsvorter er lettere at fjerne, når de er små og få.

  • Kønsvorter kan selv-behandles med penslinger med Wartec eller Kondyline (recept)

  • Din læge kan behandle med frysning, cremer eller penslinger. I hårdnakkede tilfælde kan egen læge henvise dig til en specialist i hud- og kønssygdomme, der kan fjerne kønsvorterne i lokalbedøvelse (operation, frysning eller laserbehandling).

Udsigt for fremtiden

  • Er man én gang blevet smittet med kønsvorter, risikerer man, at de med mellemrum dukker op resten af livet, men mange oplever kun et enkelt tilfælde.

  • Behandlingen kan være langvarig (måneder) og triviel. Behandlingen af kønsvorter er primært kosmetisk. Virus vil nemlig indkapsle sig i kroppens celler og vil derfor altid være i kroppen - ligesom herpesvirus.

  • De HPV-typer, der kan medføre kønsvorter, er IKKE nødvendigvis de samme HPV-typer, som kan udvikle kræft. Selv om man har kønsvorter, kan vaccinen formentlig fortsat yde beskyttelse mod både kønsvorter og kræft.

  • Organtransplanterede og andre immunsupprimerede, der oplever udbrud af kønsvorter eller andre vorter, skal kontakte deres speciallæge, idet kønsvorter hos denne patientgruppe skal behandles aggressivt for at undgå, at der opstår ondartede forandringer i dem.

Du har fravalgt en eller flere cookies, hvilket kan påvirke visse udvidede funktioner på siden.

Annons