Intresseområden sparade.
Tack, din epostadress är nu registrerad.
Fakta | Kønssygdomme

Fnat (Scabies)

Fnat er en smitsom infektion med fnatmiden og en meget kløende hudlidelse. Få mere info om fnat her.

Opdateret: 25. Marts 2019

Fakta om fnat

  • Fnat er en smitsom og meget kløende hudlidelse.
  • Hudlidelsen forårsages af en infektion med fnatmider.
  • En infektion med fnatmiden ses ofte på fingre, håndled, armhuler, omkring navlen og på brystvorterne hos kvinder. Hos mænd er små vandblærer på penis et næsten sikkert tegn på fnat.
  • Man kan få midler til behandling af fnat i håndkøb. Det er også nødvendigt at vaske hele hustandens tøj og sengetøj ved minimum 60 grader.
  • Det er vigtigt at oplyse dem, man har været i nær kontakt med de seneste tre uger om, at man har fået fnat.

Hvad er fnat?

Fnat er en smitsom infektion med fnatmiden og en meget kløende hudlidelse, som ses med stigende hyppighed. Tidligere tiders opfattelse af at smitte kun fandt sted, hvis man lå under samme dyne, holder ikke i dag.

Fnat kan brede sig som en løbeild, der hvor mange børn og unge er samlet og tæt på hinanden - for eksempel i børnehaver og på efterskoler. Fnatmiden, dens afføring og æg stimulerer vores immunforsvar til at gå til angreb og dermed forårsage intens kløe.

Foto: IStockFoto: IStock

Hvordan smitter fnat?

Fnat overføres, når befrugtede hunmider gnaver sig ind i huden og danner små gange. I disse gange lægges æg, hvorefter hunmiden dør. Der går cirka tre uger, fra æggene er lagt, til de er udklækkede og fuldt udvoksede, så en ny generation af fnatmider bliver i stand til at formere sig. Man får typisk først symptomer to til tre uger efter smitten. Der skal tæt kropskontakt til for at overføre smitten, primært seksuel kontakt, tæt kontakt børn mellem eller mellem familiemedlemmer.

Hvad er symptomerne på fnat?

Der går tre uger, fra man er blevet smittet, til kløen begynder. Den kan være så ubehageligt, at den smittede ligefrem kradser huden til blods.

Fnatmiderne har deres foretrukne angrebsområder. Det er fingre, håndled, armhuler, huden omkring navlen og på brystvorterne hos kvinderne. Hos mænd er små vandblærer (papler) på penis et næsten sikkert tegn på fnat. Der, hvor miderne slår sig ned, er kløen mest intens.

Fnatmiden elsker varme, derfor er kløen ofte til at overskue i dagtimerne, men om natten, når man er krøbet under dynen, vågner miderne og går i gang med at rumstere, og kløen kan blive fuldstændig uudholdelig.

Fnat angriber ofte håndled og fingre.IStock Photos

Hvordan stiller lægen diagnosen?

Det kan være svært for lægen at stille diagnosen med sikkerhed. Kun hvis det lykkes at finde en fnatmide, grave den frem og se den i et mikroskop, er der garanti for, at det drejer sig om fnat. I tilfælde af tvivl kan hudlægen vælge at behandle med en creme med hævelsesdæmpende hormon (steroid), der stiller kløen og dermed giver ro i huden. Efter en til to uger uden kradsen er det meget nemmere at lokalisere en mide.

Hvordan behandles fnat?

Hvis man selv er klar over, at det drejer sig om fnat, eller hvis lægen har stillet diagnosen, er behandlingen enkel og effektiv. Midler til behandling af fnat fås i håndkøb. Følg brugsanvisningen ganske nøje. Og husk at behandle hele husstanden to gange med en uges mellemrum. Udover behandling af personer skal sengetøj og tøj vaskes ved minimum 60 grader.

Ved behandling af fnat er det vigtigt, at hele familien bliver behandlet samtidig. Ellers er der risiko for, at de kommer igen efter to til tre uger, fordi fnatmiderne har levet videre hos enkelte i familien, og derefter smitter de andre endnu engang.

Tilmeld dig vores nyhedsbreve!

Du kan til enhver tid afmelde vores nyhedsbreve ved at klikke på linket i bundet af nyhedsbrevet. Her kan du læse mere om Netdoktors privatlivspolitik .

Hvilken medicin kan anvendes?

Selvom man er behandlet helt korrekt for fnatmider, og de alle er døde, vil immunforsvaret fortsat reagere på mide-rester. Kløen vil derfor typisk fortsætte i yderligere fire uger, indtil hudlagene med miderne er afstødte, og det betyder altså ikke, at kuren ikke har virket. De døde mider forbliver i huden, indtil de helt naturligt afstødes, og det er selve miden, immunforsvaret reagerer på.

Lægen vil derfor ofte supplere behandlingen med en potent creme med hævelsesdæmpende hormon (steroid) i tre til fire uger efter midekuren.

Ved norsk fnat vil hudlægen supplere behandlingen med et antiparasitært middel i tabletform (Ivermectin).

For tiden har fnat stedvis epidemiske proportioner, smittecirklen bliver ikke altid brudt – hvis ikke alle i den smittede gruppe bliver behandlet på samme tid ender det ofte med re-smitte, mange behandlinger og mistanke om resistens blandt miderne. For at bryde smittecirklen er det i stigende grad nødvendigt at give Ivermectin, et stof der kun må udskrives af hudlæger med udleveringstilladelse.

Hvem skal have besked, hvis man har fået konstateret fnat?

Tænk på, hvem der har været på besøg, eller hvem man selv har besøgt i de sidste tre uger. Dem, man har været sammen med, bør få besked om, at de eventuelt kan være smittede. Det er en skam, hvis familie eller venner først senere opdager, at de har fået fnat.

Giv også besked til børnenes klasselærere eller i børnehaven. Det er vigtigt at træffe de fornødne forholdsregler, inden for mange børn når at blive smittet.

Udsigt for fremtiden

Fnat forsvinder ikke af sig selv. Hvis man ikke bliver behandlet, er der risiko for, at man udvikler eksem og anden kronisk hudsygdom. Norsk fnat eller skorpefnat er en særdeles ubehagelig variant, hvor der findes tusindvis af fnatmider i skorpet, skællende hud. Smitte forekommer ved mindste berøring. Denne variant klør normalt ikke og ses primært hos gamle og mennesker med dårligt immunforsvar.

Læs om andre INFEKTIONER I HUDEN

Du har fravalgt en eller flere cookies, hvilket kan påvirke visse udvidede funktioner på siden.

Annons