Intresseområden sparade.
Tack, din epostadress är nu registrerad.
Fakta | Fødder

Neglesvamp (Tinea unguium)

Har du neglesvamp? Neglesvamp skyldes en infektion med svampe (dermatofytter). Du kan læse mere om symptomer og behandling af neglesvamp her.

Opdateret: 7. Oktober 2020

Hvad er neglesvamp?

Neglesvamp skyldes en infektion med svampe (dermatofytter). Hudsvampe inddeles i tre grupper efter deres foretrukne vært. Hos mennesker kaldes de antropofile, hos dyr; zoofile og i jord; geofile. De svampe, der giver anledning til fod og neglesvamp, er oftest antropofile. De hyppigste arter er Trichophyton mentagrophytes og Tricophyton rubrum.

Den videnskabelige betegnelse for neglesvamp er tinea unguium, onychomycosis eller dermatophytosis unguium.

Hvorfor får man neglesvamp?

Svampene bor i fugtige varme miljøer, blandt andet brusekabiner og svømmehaller. Går man i tætte varme sko (gummistøvler) skaber man et perfekt miljø for svampen. Svampen sætter sig fast i en revne i huden eller neglen og begynder at vokse. Neglesvamp kan opstå direkte i neglen eller på grund af ubehandlet fodsvamp. Fodsvamp kan brede sig og vokse ind i neglen. Og omvendt.

Neglesvampen ødelægger neglen og evt. huden, så neglen bliver tyk og sprød og huden nærmest går i opløsning.Fingernegle har bedre blodforsyning end tånegle og er som regel tørre og bliver derfor ikke så ofte inficerede som tånegle.

Hvad er tegnene på neglesvamp?

  • En hvidlig eller gullig overfladisk belægning på neglen.

  • Fortykkelse, misfarvning og opløsning af neglen.

Hvem er i særlig risiko?

  • Unge, specielt unge der går meget i kondisko eller gummisko.

  • Idrætsudøvere.

  • Personer, der på grund af arbejdet er tvunget til at gå i tætsluttende gummifodtøj.

Hvad kan man selv gøre?

  • Vaske fødderne dagligt og lad dem tørre ordentligt, inden man tager strømper og sko på.

  • Kun bruge bomulds-, bambus-, eller uldsokker og skift sokker mindst to gange dagligt og hver gang, de bliver fugtige

  • Undgå fodtøj af kunstmaterialer og så vidt muligt gå i læderfodtøj og helst sandaler.

  • Fødder og indersiden af skoene kan eventuelt pudres med svampemiddel.

Hvordan stiller lægen diagnosen neglesvamp?

Som regel kan diagnosen stilles på sygdommens fremtræden, men vil man behandle, bør der tages svampeskrab til PCR-undersøgelse før eventuel behandling. Ved PCR opformeres små mængder DNA i en vævsprøve, hvorved det er muligt at identificere en mikroorganisme for eksempel en svamp hurtigt og effektivt.

Flere andre hudlidelser (såsom psoriasis og lichen planus) giver negleforandringer, der kan ligne neglesvamp, og her vil svampemidler ikke virke. Desuden skal alle svampe ikke have den samme behandling.

Tilmeld dig vores nyhedsbreve!

Du kan til enhver tid afmelde vores nyhedsbreve ved at klikke på linket i bundet af nyhedsbrevet. Her kan du læse mere om Netdoktors privatlivspolitik .

Hvordan behandles neglesvamp?

Neglesvamp behandles som regel bedst med en tablet-kur mod svamp (terbinafin eller itraconazol), ofte kombineret med neglelak indeholdende svampedræbende middel (amorolfin). Kuren vil vare 6-12 måneder, lidt kortere tid for fingernegle. Men behandlingstiden er altid individuel.

Ved tabletbehandling vil lægen ofte tage jævnlige blodprøver, idet svampemidlerne blandt andet kan give lægemiddeludslæt, påvirke leveren og give forbigående leverskade og kan være problematiske at indtage sammen med andre lægemidler.

Kirurgisk fjernelse af neglen fjerner ikke infektionen.

Laserbehandling med en 1064 nm Nd:Yag laser er en mulighed, hvis der ikke kan gives tabletbehandling eller som supplement. En anden mulighed er fraktioneret CO2 laserbehandling, hvor der med laseren brændes små huller i neglen inden lokalmiddel, kommes på. Disse behandlinger forbeholdt hudlæger, der har investeret i de pågældende lasere.

Hvad er udsigten for fremtiden?

Neglesvamp kan være vanskelig at kurere, og kan komme igen efter behandlingen er slut. Trods tabletbehandling helbredes kun 75 procent. Fortsætter man med at gå i tæt fodtøj osv. vil man igen blive smittet, idet svampene er en del af mikroorganismefloraen i vores omgivelser.

Du har fravalgt en eller flere cookies, hvilket kan påvirke visse udvidede funktioner på siden.

Annons