OBS: Vær opmærksom på, at dette spørgsmål i brevkassen med dertilhørende svar er mere end ti år gammelt. Der kan være sket en udvikling mht. viden og behandling indenfor pågældende emne.

Hvilken kost er bedst til udholdenhedstræning?

Spørgsmål:

Kære NetDoktor,

Jeg har valgt at stille mit spørgsmål under kategorien ernæring og overvægt. Grunden er, at jeg lige nu er overvægtig, men jeg har et lønligt håb om at kunne reducere denne overvægt igennem løb og marchtræning. Mit spørgsmål er derfor ikke helt rettet efter kategorien, men jeg kunne godt tænke mig at vide noget om kosttilskud for udholdenhedspræstationer. Som nævnt skal jeg til at marchtræne på distancer ikke under 20 kilometer og op til 2 gange 45 kilometer på 2 dage. Målet er Nijmegen, med 4 gange 40 kilometer.

Selve spørgsmålet er som følger: Hvad er mest effektivt at indtage under disse langdistance ture, for at øge min udholdenhed, uden at skulle over i enten sukkerholdige eller forbudte stoffer? -Er et produkt som Kreatin effektivt? Eller er der andre muligheder, som eventuelt også kan indtages umiddelbart efter løbetræning? Hvilke kosttilskud kan være effektive for at tabe i vægt?

Mvh T

Svar:

Kære T,

Det er vigtigt, at du starter meget gradvist op med din træning, når du er overvægtig og måske ikke er i særlig god fysisk form. I begyndelsen skal du derfor ikke spise andet end en passende sund slankekost. Efterhånden som du kommer op i distance skal du faktisk blot spise den anbefalede kost med mange fiberrige kulhydrater, og beherskede mængder fedt, og ca. 100 g protein om dagen. Det er vigtigt at gøre sig klart at din træning består af gang, og ikke løb, så du kommer ikke op i en høj puls og høj arbejdsintensitet, men til gengæld brænder du en masse kalorier af på sådan en tur.

Når du først er kommet op på de lange distancer er det klogt at læse lidt mere om det, og jeg kan anbefale dig vores hjemlige eksperters råd, som du kan finde i den netop udkomne nye udgave af Menneskets Ernæring, Munksgaards forlag.

Med venlig hilsen

Arne Astrup,

læge og ernæringsekspert

Sidst opdateret: 09.02.2005