OBS: Vær opmærksom på, at dette spørgsmål i brevkassen med dertilhørende svar er mere end ti år gammelt. Der kan være sket en udvikling mht. viden og behandling indenfor pågældende emne.

Hvordan tager jeg på i vægt?

Spørgsmål:

Hej NetDoktor!

Mit problem er, at jeg er undervægtig, med min 190 cm højde og 65 kilo. Jeg troede bare, det var fordi jeg spiste lidt, og det har jeg også gjort i en lang periode, men selvom jeg spiser meget tager jeg simpelthen ikke på i vægt. Noget som måske kan sige noget er, at tit, når jeg spiser et stort måltid, går maden bogstaveligt talt LIGE igennem. Efter jeg har spist en ret stor middag, og nogen gange mindre, kan jeg mærke, hvordan det går igennem maven, og til sidst skal jeg så på toilettet.

Så vidt jeg ved, er det ikke fordi, der er noget i vejen med helbredet. Men jeg vil bare så gerne kunne tage på i vægt. Er det mit stofskifte som er for hurtigt?

På forhånd tak!

Hilsen Den undervægtige

Svar:

Kære Den undervægtige,

Måske skulle du starte med et besøg hos din læge for at sikre at stofskiftet er normalt, og evt. få målt dit fedtindhold i afføringen. Ikke fordi jeg tror, at der er noget at finde, men blot for at være sikker. Hvis dine kostvaner er relativt fedtfattige, kan du med garanti tage på, ved at skære ned på de mættende, komplekse kulhydrater som f.eks findes i kartofler, brød, grøntsager, ris og pasta. I stedet kan du spise lidt flere simple kulhydrater fra f.eks frugt, især tørret frugt, bær, marmelade, juice og strøsukker. Samtidig kan du øge fedtindholdet i kosten. Drop proteinpulveret.

Da man nødigt skulle øge åreforkalkningen og risikoen for blodpropper, bør man især spise mere enkeltumættet fedt, så brug derfor mere rapsolie, olivenolie, solsikkeolie og margarine i madlavningen, spis flere avocadoer, peanuts, nødder, mandler og flere fede fisk som makrel, laks, sardiner og sild. Du kan evt. supplere med et dagligt tilskud af fiskeolie. At du indtager mere enkeltumæt­tet fedt og fiskeolier vil ikke øge din risiko for hjertekarsyg­dom og diabetes. Du kan supplere med god mørk kvalitetschokolade og et par glas vin.

Hvis disse kostråd ikke er tilstrækkelige, kan du få foretaget en kostanalyse af en klinisk diætist, og baseret herpå få udarbejdet en personlig kostplan. Der findes ikke medicin, der kan anvendes til at afhjælpe dit problem. Raske, ikke-rygende personer, som har svært ved at tage på er ofte mere fysisk aktive mennesker. De kan ikke sidde stille og har en naturlig, muligvis arvelig, trang til at bevæge sig hele tiden. Det koster kalorier og er et godt værn mod overvægt, men tilbøjeligheden kan også bidrage til, at man er tynd og ikke kan tage på. Det er derfor en god ide at skære ned på motionsmønsteret, hvis den ovenfor beskrevne kostændring ikke er tilstrækkelig.

Med venlig hilsen

Arne Astrup,

læge og ernæringsekspert

Sidst opdateret: 09.02.2005