OBS: Vær opmærksom på, at dette spørgsmål i brevkassen med dertilhørende svar er mere end ti år gammelt. Der kan være sket en udvikling mht. viden og behandling indenfor pågældende emne.

Jeg føler mig træt og deprimeret.

Spørgsmål:

Kære NetDoktor,

Jeg er en 22 årig pige, som i det seneste halve år har været meget trist og træt. Jeg startede i sommers på en vidergående uddannelse og er i praktik i øjeblikket. Jeg er enorm ked af at være der, men kan ikke se nogen anden mulighed. Jeg er meget tit træt, føler mig ensom og er træt af mit liv. Jeg bekymrer mig meget om min vægt, og ønsker at tabe mig. Jeg tænker næsten hele tiden på, at jeg ikke burde spise. Jeg laver aftaler med mig selv om, at jeg skal lade være med at spise imorgen, men kan aldrig holde det og ender i stedet for med at spise en masse chokoladebarer, slik, toast osv. Det gør mig enorm ked af det.

Jeg har svært ved at snakke med andre mennesker og tør ikke sige min mening. Jeg føler ikke, at der ikke er nogen, der kan lide mig. Jeg er heller ikke god til at gøre, hvad jeg selv har lyst til og er enorm dårlig til at tage en beslutning. En lille beslutning (f.eks. om jeg skal tage i byen eller blive hjemme) bliver til et kæmpe problem for mig, og jeg bruger meget tid på at tænke over det.

Jeg ønsker at få det bedre og viser også udadtil, at jeg har styr på det hele og er glad, men indeni er der totalt kaos. Håber at du måske kan give mig et godt råd, for jeg kan snart ikke holde det ud mere.

Hilsen mig.

Svar:

Kære du,

Det er godt, at du skriver, når du nu ikke taler med nogen om, hvor trist du føler dig. Det er et fint initiativ at skrive dette brev, og jeg er sikker på, at dette kan være dit første skridt til at vende den negative spiral, du er kommet ind i. Jeg kan ikke helt forstå, at du har vægtproblemer med den vægt du angiver, som er i fin overensstemmelse med din højde. Her gør du dig unødige bekymringer. Men du har brug for at få noget bedre at spise, så i dit sted ville jeg få fat i en bog om sund kost, således at du kan ændre dine spisevaner. Når du føler dig så træt, kan det godt hænge sammen med, at du ikke får friske grøntsager, frugt og gode proteiner. På denne tid af året er mange mennesker i underskud for vitaminer og mineraler. Du kan evt. henvende dig til en diætist for at få nogle gode råd om, hvad netop du har brug for. Sørg for at få en ordentlig morgenmad, således at du får god energi, før du går på arbejde, hav noget frugt med på arbejde til pauserne og køb grøntsager m.m. ind til middagen, for jeg går ud fra, at du lever alene?

Du er ikke tilfreds med din praktik, men da det vel er midlertidigt, er det nok bedre at holde ud og få talt med din praktikvejleder om, hvordan du kunne komme til at trives bedre med arbejdet. Du kan sikkert lære noget, selvom det ikke er alt for sjovt, så gå efter, hvad du kan lære af det.

I det hele taget er det vigtigt, at du begynder at tale med andre om din situation. Forældre, søskende, arbejdskolleger, venner og veninder eller andre - skriv en liste med alle de mennesker, du kender og sæt x ved mindst 3 personer, som du vil mødes med for at få snakket om dig selv og lyttet til, hvordan de går og har det. Du vil blive forbavset over, at andre også kan have det svært og har brug for kontakt. Selvom om du kan blive afvist af nogle af dem, du kontakter, så bliv ved, indtil du har fået kontakt med et par stykker. En god måde at indlede en kontakt med andre på er at vise interesse for deres liv, spørge ind til, hvad de laver, og herefter kan du fortælle dem lidt om dig selv.

Du har en opgave i at blive glad for dig selv og finde ud af, hvad du virkelig godt kan lide at lave - og så gøre det!

Held og lykke med det.

Hilsen fra Birgitte Winkel

Samlivsterapeut.

Sidst opdateret: 30.11.-0001