OBS: Vær opmærksom på, at dette spørgsmål i brevkassen med dertilhørende svar er mere end ti år gammelt. Der kan være sket en udvikling mht. viden og behandling indenfor pågældende emne.

Jeg har tabt mig efter graviditet og amning

Spørgsmål:

Kære NetDoktor,

Jeg vil gerne have et godt råd om, hvordan jeg tager på. For ca. 10 måneder siden fødte jeg en søn. Før jeg blev gravid vejede jeg 53 kg. Under graviditeten tog jeg ca. 9 kg på, og allerede en måned efter fødslen var jeg tilbage på normalvægt. Jeg ammede fuldt i næsten 6 måneder, og ammer stadig lidt. Desværre har amningen betydet, at jeg har tabt mig yderligere 4 kg og vejer nu ca 49kg, hvilket er alt for lidt. Jeg er meget tynd og føler mig ikke godt tilpas med min vægt, tøjet hænger på mig osv. Jeg spiser normalt en sund og varieret kost, men forsøger også at spise lidt ekstra chokolade, mayonaise osv for at tage lidt på, men lige meget hjælper det.... Jeg tager ikke et gram på!

Kan du hjælpe mig med, hvordan jeg tager nogle kilo på og kommer tilbage til min normalvægt?

Med venlig hilsen

En spørger

Svar:

Kære Spørger,

Hvis dine kostvaner er relativt fedtfattige, kan du med garanti tage på ved at skære ned på de mættende, fiber-og kernerige kulhydrater og vælge de finere slags, som findes i kartofler, brød, grøntsager, ris og pasta. Du kan også spise lidt flere simple kulhydrater, som du får fra frugt, især tørret frugt, bær, marmelade, juice og strøsukker og øge fedtindholdet i din kost.

Da man nødigt skal øge åreforkalkningen og risikoen for blodpropper, bør man især spise mere enkeltumættet fedt, så brug derfor mere rapsolie, olivenolie, solsikkeolie og margarine i madlavningen, spis flere avocadoer, peanuts, nødder, mandler og flere fede fisk som eks. makrel, laks, sardiner og sild. Du kan evt. supplere med et dagligt tilskud af fiskeolie. At du indtager mere monoumæt­tet fedt og fiskeolier, vil ikke øge din risiko for hjertekarsyg­dom og diabetes. Du kan supplere med juice, saftevand og et par glas vin.

Hvis disse kostråd ikke er tilstrækkelige, kan du få foretaget en kostanalyse af en klinisk diætist og baseret herpå få udarbejdet en personlig kostplan. Der findes ikke medicin, der kan anvendes til at afhjælpe dit problem.

Raske, ikke-rygende personer, som har svært ved at tage på, er ofte mere fysisk aktive mennesker. De kan ikke sidde stille, og har en naturlig, muligvis arvelig, trang til at bevæge sig hele tiden. Det koster kalorier og er et godt værn mod overvægt, men tilbøjeligheden kan også bidrage til, at man er tynd og ikke kan tage på. Det er derfor en god ide at skære ned på motionsmønsteret, hvis den ovenfor beskrevne kostændring ikke er tilstrækkelig.

Med venlig hilsen

Arne Astrup

Læge og Ernæringsekspert

Sidst opdateret: 24.02.2005