OBS: Vær opmærksom på, at dette spørgsmål i brevkassen med dertilhørende svar er mere end ti år gammelt. Der kan være sket en udvikling mht. viden og behandling indenfor pågældende emne.

Kan speed og ecstasy skade øjnene?

Spørgsmål:

Kære NetDoktor,

Jeg var på et techno diskotek i lørdags, hvor jeg tog ecstasy og speed. Jeg faldt på et tidspunkt om af dehydrering, og siden har jeg haft problemer med meget ømme arm- og benmuskler og ondt i nyrene. Det er forsvundet nu, men her til morgen vågnede jeg op med et sløret syn.

Kan det have nogen forbindelse med de stoffer, jeg har indtaget?

Med venlig hilsen

En spørger

Svar:

Kære Spørger,

Når man indtager ”ecstasy”og ”speed”, aner man ikke, hvad man egentlig indtager af kemiske stoffer. Man kender ikke stoffets fulde indhold, renhed og effekt. Fælles for stofferne er den euforiske virkning og muligheden for at kunne præstere et langvarigt ”muskelarbejde”, som naturligt overbelaster både kroppens muskulatur og hele blod-kredsløbet, herunder også hjernefunktionen.

Det er derfor ganske umuligt at forudse, hvilke helbredsmæssige skader, der vil opstå såvel på kort som på længere sigt efter indtagelse af "speed" og "ecstasy". Man kan heller ikke forudse, om man vil udvikle varige skader i centralnervesystemet eller de indre organer som f.eks. nyrer, lever og hjerte.

Efter min vurdering er det fuldstændigt som at spille ”russisk roulette” at indtage enhver form for ”stimulerende kemisk substans” af ukendt indhold og effekt.

Med venlig hilsen

Hans Ole Svendsen

Speciallæge i almen medicin

Sidst opdateret: 24.02.2005