Intresseområden sparade.
Tack, din epostadress är nu registrerad.
Fakta | Alkohol

Alkohol

Alkohol er et lovligt og accepteret rusmiddel. Men det er ikke ufarligt. Læs mere om alkohol og dets virkning her.

Opdateret: 28. Oktober 2015

Fakta om alkohol

  • Alkohol er et lovligt og accepteret rusmiddel, som 90-95 procent af den danske befolkning indtager mere eller mindre regelmæssigt.
  • Som tommelfingerregel kan man regne med, at det tager en time at forbrænde en genstand for en mand, mens det tager halvanden time for en kvinde.
  • Jo mere man har drukket, des højere bliver promillen. Mange vil kunne mærke en rusvirkning ved en promille på 0,2.
  • Sundhedsstyrelsen anbefaler, at man drikker maksimalt 10 genstande på en uge og højst fire genstande på en dag.

Hvor meget drikker danskerne?

Alkohol er et lovligt og accepteret rusmiddel, som 90-95 procent af den danske befolkning indtager mere eller mindre regelmæssigt.

Forbruget er steget kraftigt fra 1950'erne indtil slutningen af 1990'erne, hvorefter salget af alkohol har været jævnt faldende. Der blev dog solgt cirka 9,5 liter ren alkohol pr. indbygger over 14 år i 2014 ifølge Sundhedsstyrelsens alkoholstatistik med nationale data.

Forbruget af forskelige alkoholtyper varierer; det er dog øl, der fortsat sælges mest af (64 liter pr. indbygger). Herefter følger vin med et salg på 27 liter per indbygger og spiritus med fire liter pr. indbygger.

[Sundhedsstyrelsen][https://www.sst.dk/da/viden/alkohol/alkoholforebyggelse/sundhedsstyrelsens-udmeldinger-om-alkohol] anbefaler, at man drikker maksimalt 10 genstande om ugen og højst fire genstande på en dag.

Hvad er en genstand?

En genstand svarer til cirka 12 gram alkohol. En genstand svarer cirka til en almindelig øl på 33 centiliter, et glas vin på 12,5 centiliter eller fire centiliter stærk spiritus (en stor snaps).

For at have et mål for indtagelsen og dermed til en vis grad påvirkningen, benyttes promillen. Hvis man indtager mere alkohol end leveren kan nå at forbrænde, stiger promillen.

Hvordan optages alkohol i kroppen?

Når man indtager alkohol, optages det i kroppen fra mavesækken eller tyndtarmen. Allerede fem minutter efter det er indtaget, kan man måle alkohol i blodet. En time efter at man har drukket en eller flere genstande, har man det højeste indhold af alkohol i blodet. Spiser man fedtholdigt mad samtidig med, at man indtager alkohol, forsinkes optagelsen af alkohol i blodet. Tidligere har man troet, at optagelsen af alkohol i blodet blev øget, hvis man samtidig drak kuldioxid-holdige drikke, men denne antagelse har vist sig at være en skrøne.

Forskel på mænd og kvinder

Alkohol optages og fordeles i de dele af kroppen, som indeholder vand. Mænd består fysisk af mere vand end kvinder, og derfor bliver alkoholen fortyndet. Dette betyder, at alkoholpromillen i blodet vil være lavere hos mænd end kvinder, selvom de drikker den samme mængde alkohol. Kvinder forbrænder også alkohol dårligere, fordi deres kropsvægt og lever er mindre.

Drikker en kvinde på 60 kg og en mand på 100 kg lige meget, vil kvinden få en promille, der er dobbelt så stor som mandens.

Hvordan forbrænder man alkohol?

Alkoholen forbrændes hovedsageligt via leveren. Når først alkoholen er i blodet, påvirkes forbrændingen ikke af ydre omstændigheder. Det hjælper derfor ikke at drikke kaffe, danse, tage et koldt styrtebad eller gå en tur.

Som tommelfingerregel skal man regne med, at en mand bruger en time på at forbrænde en genstand, hvorimod en kvinde bruger cirka en halvanden time. Det er også ligegyldigt, hvor meget man har drukket, alkoholen omsættes stadig med samme hastighed.

For personer, der har et vedvarende højt alkoholforbrug, gælder det dog, at de opbygger en evne til at forbrænde alkohol hurtigere. Herudover har alkohol-tilvænnede personer ofte udviklet en evne til at skjule/bære deres påvirkethed – de virker ofte ikke fulde.

Læs også: Drikker du for meget?

Hvad sker der, når man drikker alkohol?

Rusvirkningen af alkohol indtræder efter 5-20 minutter. I nedenstående tabel kan du se, hvordan alkohol påvirker kroppen i takt med, at promillen bliver højere:

Promille Virkning
0,2 promille Øjets evne til hurtigt at fokusere og omstille sig fra lys til mørke forringes.
0,5 promille Evnen til på en gang at opfatte situationer og samtidigt udføre præcise bevægelser forringes. Synsvinklen indsnævres.
0,8 promille Man får nedsat koordinationsevne og øget reaktionstid.
1,0 promille Opmærksomheden og koncentrationsevnen er svækket. Man begynder at blive træt og får nedsat balance- og bevægelsesevner.
1,5 promille Man får udtalt forringet bevægelsesevne og talebesvær. Centralnervesystemet har fået nok (og maven sikkert også).
2,0 promille Udtalte forgiftningssymptomer, manglende selvkontrol.
3,0 promille Man har manglende kontrol med for eksempel urinblæren og kan blive bevidstløs.
4,0 promille Livsfare og død

Disse grænser er dog ikke helt så skarpe hos alkohol-tilvænnede personer, som godt kan have en høj promille uden umiddelbare psykiske eller fysiske symptomer.

En stor alkoholindtagelse kan medføre tilstanden 'REM-søvnadfærd-syndrom' (på engelsk RBD). Normalt bliver vores krops muskelbevægelser hæmmet, når vi sover, men dette sker ikke ved RBD. Dette medfører, at den sovende slår ud med armene, råber og taler i søvne. Det er oftest sengepartneren, der opdager problemet.

Tilmeld dig vores nyhedsbreve!

Du kan til enhver tid afmelde vores nyhedsbreve ved at klikke på linket i bundet af nyhedsbrevet. Her kan du læse mere om Netdoktors privatlivspolitik .

Hvad er alkoholforgiftning?

Alkoholforgiftning kan inddeles i fire forskellige kategorier.

Beruselse

For ikke-alkoholikere vil en promille på 1,5 medføre moderate forgiftningssymptomer, 2,5 giver svære symptomer, og en promille over 4 giver risiko for livsfare.

Patologisk rus

Hos enkelte personer virker alkohol meget opstemmende. Selvom disse personer kun har drukket en ringe mængde alkohol, kan de bringes i en psykose-lignende tilstand. De kan blive voldelige og efterfølgende kan de ikke huske noget om, hvad de har foretaget sig under rusen. Årsagerne til denne tilstand mener man kan være en øget følsomhed for alkohol. Men også tidligere hjerneskader og 'skjult' epilepsi kan være årsagen.

Black-outs

Tilstand med hukommelsessvigt efter en svær beruselse. Man har svært ved at huske længerevarende begivenheder, mens man var beruset. Disse personer har ofte ikke virket særligt alkoholpåvirkede overfor omgivelserne.

Koma

Ved alkoholisk koma er man dybt bevidstløs med blussende ansigtskulør. Man lugter kraftigt af alkohol, og vejrtrækningen kan være besværet. Koma er en livsfarlig tilstand.Hvis man har mistanke om, at en person er gået i koma, skal man være særlig opmærksom på, om noget (for eksempel opkast) blokerer luftvejene. Giv førstehjælp og ring 112.

Du har fravalgt en eller flere cookies, hvilket kan påvirke visse udvidede funktioner på siden.

Annons