Intresseområden sparade.
Tack, din epostadress är nu registrerad.
Ordbog | Hjerne og nerve

Nervebetændelse (Neuropati)

Nervebetændelse (også kaldet neuropati) er en samlebetegnelse for sygdomme i en eller flere nerver. Perifær nervebetændelse kan ramme flere nerver og kan opstå i forbindelse med flere forskellige sygdomme. Central nervebetændelse, har oftest at gøre med en specifik nerve og en specifik sygdom.

Opdateret: 8. December 2022

Hvad er nervebetændelse (neuropati)?

Nervebetændelse (også kaldet neuropati) er en samlet betegnelse for sygdomme i en eller flere nerver. Nervebetændelse opdeles i henholdvis central og perifær, alt efter efter hvor sygdommen sidder. Centralt omhandler hjernen og rygmarven, mens perifært omhandler resten af kroppen, såsom hænder og fødder.

Læs mere om nervesystemets opbygning her.

Perifær nervebetændelse kan ramme flere nerver og kan opstå i forbindelse med flere forskellige sygdomme. Central nervebetændelse har oftest at gøre med en specifik nerve og en specifik sygdom.

Hvad er nervebetændelse uden for rygmarven (perifær neuropati)?

Perifær neuropati er en sygdomstilstand i en eller flere nerver. Man kan få neuropatier i både de nerver, der kan sanse (sensoriske nerver), og de nerver der kan få musklerne til at bevæge sig (motoriske nerver).

Der findes akut og kronisk nerverbetændelse. Den akutte nervebetændelse er en pludselig opstået nervebetændelse, mens den kroniske udvikler sig langsomt og gradvist. Typisk starter problemet længst ude i kroppen, det vil sige tæer, fødder, ben og hænder. Det er desuden symmetrisk – hvilket vil sige, at det er begge sider, der involveres.

Hvad er symptomerne på nervebetændelse (perifær neuropati)?

Symptomerne på kronisk perfiær nervebetændelse er smerter og nedsat kraft og/eller følesans. Den nedsatte eller helt manglende følesans kan svare til, at man føler, at området er dækket af en sok eller handske.

Hvorfor får man nervebetændelse (perifær neuropati)?

Der findes rigtig mange forskellige sygdomme, der kan give nervebetændelse. Blandt de hyppigste er:

  • Arvelige årsager. Blandt andet Charcot-Marie-Tooth sygdom, en sygdom der giver langsomt tiltagende svaghed i benene og nedsat følesans.
  • Diabetes, type 1 og diabetes type 2
  • Infektioner
  • På verdensplan er der også mange, der har perifær neuropati grundet spedalskhed.

Problemet kan også opstå ved højt alkohol indtag og metaboliske sygdomme.

Hvordan behandles nervebetændelse (perifær neuropati)?

Først og fremmest skal den sygdom, der er årsag til nervebetændelsen, behandles. Det skal afhjælpe en udvikling af nervebetændelsen. Hvis man har smerter, skal disse også behandles. Smerterne kaldes nervesmerter eller neuropatiske smerter. Fysioterapi kan også hjælpe, hvis der opstår problemer med de motoriske nerver.

Hvad er udsigten for fremtiden?

Udsigten for fremtiden varierer alt efter hvilken form for sygdom, der ligger til grund for nervebetændelsen. Nervebetændelse forsvinder generelt ikke, men er noget, man skal lære at leve med. Hvis man har mistet følesansen i tæer eller fødder, kan man ikke få den tilbage igen. Undtagelsen er dog, hvis nervebetændelsen opstår brat - dette kan spontant bedres og forsvinde.

Som man generelt ser ved smerter, kan man ikke give noget, der fjerner årsagen til smerterne, men man kan behandle de smerter, der opstår. Hvis smerterne er kommet gradvis, er der som regel ikke meget, man kan gøre udover medicinsk behandling.

Hvad kan jeg selv gøre?

Hvis man har nervebetændelse, må man sørge for at holde sig selv i gang med fysisk træning og nedsætte sit alkoholindtag.

Hvis man er diabetiker, skal man være opmærksom på, at ens blodsukker er velreguleret og holde øje særlig godt øje med sine fødder – der kan nemlig opstå sår, som man ikke kan mærke på grund af den nedsatte følsomhed. Derfor anbefaler man også diabetikere med nervebetændelse at gå til fodterapeut og bruge gode sko, der ikke klemmer.

Tilmeld dig vores nyhedsbreve!

Du kan til enhver tid afmelde vores nyhedsbreve ved at klikke på linket i bundet af nyhedsbrevet. Her kan du læse mere om Netdoktors privatlivspolitik .

Du har fravalgt en eller flere cookies, hvilket kan påvirke visse udvidede funktioner på siden.

Annons