Intresseområden sparade.
Tack, din epostadress är nu registrerad.
Fakta | HPV

Behandling af forstadier til livmoderhalskræft

Forstadier til livmoderhalskræft er overfladiske celleforandringer på livmoderhalsens åbning. Hvis celleforandringerne har en vis sværhedsgrad, bliver man tilbudt en kegleoperation.

Opdateret: 9. Marts 2020

Hvad er forstadier til livmoderhalskræft?

Forstadier til livmoderhalskræft er overfladiske celleforandringer på livmoderhalsens åbning. Celleforandringer kan opstå efter langvarig infektion med en seksuelt overført virus, der hedder HPV (human papillomavirus). HPV-infektionen kan få cellerne til at ændre karakter og udseende med tiden. De fleste tilfælde helbredes dog uden behandling.

Kontaktblødning (blødning efter samleje) kan være et tegn på celleforandringer, og i det tilfælde bør kvinden kontakte egen læge.

Hvilke forskellige grader af celleforandringer findes der?

Celleforandringer findes oftest ved de regelmæssige undersøgelser hvert tredje år, som kvinder fra 23-års-alderenindkaldes til hos egen læge.

Celleprøven giver en screening af cellerne omkring livmoderhalsen. Prøven bliver sendt til et laboratorium, hvor en patolog undersøger, om cellerne ser anderledes ud end normalt. Hvis cellerne har andeledes udseende, vil prøven oftest blive suppleret med en HPV undersøgelse. Patologen sender svar tilbage til lægen, der fortæller, hvad der så skal ske. Enten fortsat screening hvert tredje år, en ny prøve efter 12 måneder eller henvisning til gynækolog.

Prøvesvaret fra patologen kan du selv se når du er på www.sundhed.dk med din egen profil. Svarene er dog skrevet til læger, så det kan være svært at forstå, hvad det betyder. Kontakt din egen læge, hvis du er i tvivl.

Gynækologen supplerer med en vævsprøve, som giver svar på sværhedsgraden af eventuelle celleforandringer:

  • CIN 1: Få cellelag med unormale celler.
  • CIN 2: Forandringerne går højere op svarende til cirka halvdelen af cellelagene.
  • CIN 3: Alle cellelag indeholder unormale celler.
  • Carcinom (Kræft): De unormale celler breder sig fra området, hvor de er opstået.

Hvornår behandler man - og hvornår ser man tiden an?

  • CIN 1 ses an med en kontrolundersøgelse 12 måneder senere.

  • CIN 2 og CIN 3, er grundlag for kegleoperation. Hos yngre kvinder kan man dog fint vælge at kontrollere CIN 2-celleforandringer med en ny undersøgelse 6 måneder senere, da de fleste forandringer forsvinder af sig selv. Tiden, der går fra de tidligste celleforandringer eventuelt udvikler sig til kræft, er lang, (år), og derfor behøver man ikke være nervøs for, at der kan opstå kræft i "observationstiden" mellem kontrolbesøgene.

Laver man HPV-test ved lette celleforandringer?

Ved de tidligste celleforandringer vil der almindeligvis blive foretaget en HPV-test af celleskrabet. Er testen negativ, har kvinden ikke HPV-infektion, og det er derfor ikke nødvendigt med yderligere undersøgelser, da kræft kun udvikles fra HPV inficerede celler.

Hvordan foregår et keglesnit?

Ved keglesnit (konisation) fjernes et kegleformet (skive) udsnit af livmoderhalsen, så det væv, der er påvirket af celleforandringerne, fjernes.

De fleste steder foregår indgrebet i lokalbedøvelse hos en praktiserende speciallæge eller på sygehus (gynækologisk afdeling). Indgrebet foregår så ambulant uden behov for faste eller rygeforbud.

I nogle få tilfælde foregår indgrebet i fuld bedøvelse på sygehuset, og her skal man faste op til operationen.

Efter anlæggelsen af lokalbedøvelse udtages "keglen" med en varmeslynge. Efterfølgende standses sivende blødning med en varmekugle. Denne del af indgrebet tager kun få minutter, men hertil kommer så tiden til bedøvelse og standsning af sivende blødning. Efterfølgende kan man forlade klinikken, eventuelt efter lidt hvile.

I de første timer efter indgrebet kan der komme menstruationslignende smerter, der kan lindres med smertestillende medicin. Desuden kan der være blødning af menstruationsstyrke.

Det er normalt, at der i den første uge efter indgrebet er lidt blødning. Efter 7 til 10 dage, når sårskorpen afstødes, kan der være lidt ekstra blødning.

For at forebygge infektion og blødning, er det vigtigt ikke at anvende tamponer, undgå -samleje, -karbad, -svømmehal og havbad, i dagene efter indgrebet. Det tilrådes også at holde sig i ro og undgå større fysisk aktivitet, så længe man bløder.

Frysning som behandling af forstadier til livmoderhalskræft

Frysning som behandling af forstadier til livmoderhalskræft, anvendes kun sjældent, og de fleste speciallæger har helt forladt denne behandlingsform. Fryse eller varmebehandling kan dog i visse tilfælde anvendes til behandling af atypiske celler og virusforandringer.Behandlingen bør i så fald foretages af en speciallæge i gynækologi.

Tilmeld dig vores nyhedsbreve!

Du kan til enhver tid afmelde vores nyhedsbreve ved at klikke på linket i bundet af nyhedsbrevet. Her kan du læse mere om Netdoktors privatlivspolitik .

Vaccination efter behandling af celleforandringer

Hvis man er blevet behandlet for celleforandringer, kan man vælge at lade sig vaccinere i forhold til at undgå smitte i fremtiden. De foreløbige undersøgelser på effekten hos denne gruppe af kvinder er dog ikke tilstrækkelige. Selvom man lader sig vaccinere, kan man alligevel få nye celleforandringer, og man skal derfor fortsat kontrolleres med celleprøver.

Du har fravalgt en eller flere cookies, hvilket kan påvirke visse udvidede funktioner på siden.

Annons