OBS: Vær opmærksom på, at dette spørgsmål i brevkassen med dertilhørende svar er mere end ti år gammelt. Der kan være sket en udvikling mht. viden og behandling indenfor pågældende emne.

Forårsager p-piller min migræne? Må jeg bruge spiral i stedet når jeg endnu ikke har født?

Spørgsmål

kære Netdoktor

Jeg har for lige været til lægen pga. jævnlige stærke smerter i hoved og nakke, samt muskel ømhed. Min egen læge mener, det er migræne og skyldes P-piller. Jeg har taget p-piller siden jeg var 16 og mine smerter startede cirka samtidig, men har dog varieret en del - i nogle perioder har det været et par dage om måneden og i andre op til 15-20 dage. Har haft taget gigtpiller for at holde smerterne nede, men vil gerne finde en anden løsning.

Min egen læge anbefaler hormonspiralen levonova eller p-pillerne yasminelle - hvad mener du? Jeg vil meget gerne lettes for mine smerter, da de dominerer min dagligdag meget. Er det en god ide at anvende spiral, når man ikke har født? Ser frem til at høre fra jer.

Med venlig hilsen C

Svar

Kære C

Siden du skrev har der været megen snak i TV og aviser om p-piller og blodpropper. Der er intet nyt i den sag. Det er svært at vide, hvad der får ansvarsbevidste journalister til gang på gang med jævne mellemrum at sprede skræk og rædsel blandt danske p-pillebrugere. Sagt kort: der er intet nyt, som bør få kvinder, der bruger p-piller - af det ene eller andet mærke - til at ændre på dette.

Men så kommer jeg til dig og dine spørgsmål. Din beskrivelse af din hovedpine er ikke helt karakteristisk for migræne - og din læge er da også lidt i tvivl. Måske har du brug for en nærmere undersøgelse og afklaring af dette spørgsmål. Tal med din læge om det. Måske vil du blive henvist til en neurolog.

Med hensyn til p-piller og migræne, så er der generelt ingen sikker sammenhæng. Nogle kvinder, som starter på p-piller, oplever migrænelignende hovedpine. Andre - med tilbøjelighed til migræne, oplever det modsatte - at migrænen forsvinder. Hvis din læge fastholder, at der er sammenhæng mellem dine p-piller og din hovedpine, vil jeg foreslå at du taler med ham om at stoppe med p-pillerne i 3-4 måneder - og så bruge noget andet i mellemtiden - kondom for eksempel. Hvis hovedpinen forsvinder, tyder det på, at p-pillerne er med i spillet. Især hvis hovedpinen kommer igen, hvis du starter på p-piller på ny. Hvis hovedpinen fortsætter med og uden p-piller - ja, så er der sandsynligvis en anden forklaring.

Jeg tvivler på, at det vil hjælpe at skifte til en anden p-pille af samme type, som den du får nu. Men der findes andre typer forebyggelse med hormoner - piller, ring, plaster, som måske kunne forsøges. Tal med din læge eller bed om at blive henvist til en specialist på området - en gynækolog. Spiral er også en mulighed - også for kvinder, som ikke tidligere har været gravide. Men også her vil jeg anbefale, at du får lejlighed til at rådføre dig med en gynækolog, som i givet fald kan sætte spiralen op, hvis det bliver enden på historien.

Med venlig hilsen

Erik Fangel Poulsen

Speciallæge i kvindesygdomme

Sidst opdateret: 21.06.2007