OBS: Vær opmærksom på, at dette spørgsmål i brevkassen med dertilhørende svar er mere end ti år gammelt. Der kan være sket en udvikling mht. viden og behandling indenfor pågældende emne.

Hvad er knuderosen?

Spørgsmål

Kære Netdoktor

Fik for 14 dage siden meget ømme og hævede skinben og læg med store røde plamager, og havde følelsen af at huden ville sprække. Efter 5 dage begyndte det samme på højre skinben og læg. Jeg fik noget dicillin og lægen sagde det var rosen, det gik lidt i sig selv, men kun for at blusse op 2 dage efter. Nu siger lægen at det er knude rosen og jeg har fået en creme, dermovat som påføres 2 gange dagligt. Nu spørger jeg hvad er knude rosen og har lægen ret, da jeg havde den opfattelse at hun famlede lidt i blinde. Det er meget smertefuldt og jeg kan ikke passe mit job som stilladsmontør.

Med venlig hilsen en Spørger

Svar

Kære Spørger

På spørgsmålet om lægen har ret i, at der er tale om knuderosen, vil jeg svare, at det er særdeles sandsynligt, at du har fået denne lidelse, på latin betegnet erythema nodosum.

De ømme, faste, blåligrøde knuder er langt hyppigst forekommende på skinnebenene, men kan sprede sig højere op. Der vil også kunne ses større røde plamager. Sygdommen rammer særligt yngre kvinder fra 15 til 40 år, men kan også angribe mænd. Den udvikler sig inden for få dage og ledsages af smerter og af og til forekommer feber og påvirket almen tilstand. Årsager til sygdommen kan være forudgående infektioner. Eksempelvis streptokokinfektioner eller yersinia og mykoplasma . Den kan skyldes andre sygdomme som sarcoidose eller tuberkulose (sidstnævnte er dog sjælden) og undertiden af medicin. Ikke helt sjældent finder man ikke årsagen.

Det vil være en hjælp at få en slags gigtmidler de såkaldte non-steroide anti-inflammatoriske midler (NSAID) mod smerter. Støttebind kan være en hjælp, det samme kan gælde hvile og at holde benene lidt højt. Andre behandlinger skal rettes mod eventuelle baggrundssygdomme. Knuderosen plejer at forsvinde gradvis fra 4 til 8 uger, sommetider lidt længere og efterlader ikke ar.

Med venlig hilsen

Hugh Zachariae

Speciallæge i hudsygdomme

Sidst opdateret: 17.02.2008