Jeg vil udtrappes af metadon, hvordan skal det gøres?

Spørgsmål

Kære Netdoktor

Jeg har altid haft en lav selvopfattelse. Hele livet har jeg brugt stimulanser, selvom jeg ikke tillod mig selv at synke helt ned i misbrug og ikke blev kriminel. Jeg kunne ikke være fri og uhæmmet uden at være under indflydelse, og det har ødelagt hele mit liv. Nu har jeg ikke en eneste ven og i familien ser jeg kun mine forældre og min bror- meget ensom og alene altid. Jeg kan ikke finde ud af at leve- har aldrig kunnet. Men jeg har nu fået metadon i mindst 20 år. Jeg vil gerne ud af det, hvis jeg kan gøre det, uden det ødelægger mig helt pga. søvnløs- hed og smerter. Kan jeg gøre det, uden det bliver et mareridt med anden medecin og hvor lang tid tager det? ( Min egen læge vil ikke rodes ind i mine problemer ). Jeg kan ikke holde det ud mere. På forhånd tak.

Med venlig hilsen en Spørger

Svar

Kære Spørger

Jeg tror, at du har haft et svært liv. Du skriver om lav selvtillid og ensomhedsproblematik - det er jo to forhold, der ofte er koblet sammen. Du fortæller, at du har været i behandling med metadon gennem 20 år, altså fra du var ganske ung. Det er rigtig godt, at du har afholdt dig fra misbrug. Det er jo også det, der er meningen med metadonbehandlingen. Man kalder det jo substitutionsbehandling da metadon skal være en substitut for andre misbrugsstoffer. Der er naturligvis en række bivirkninger ved metadon: hudkløe, kvalme, forstoppelse, seksuelle bivirkninger, hovedpine, søvnløshed, påvirkning af hjerterytmen m.fl. Jeg spekulerer på, hvem der har ordineret metadon og hvem der varetager behandlingen. Jeg forestiller mig, at du er tilknyttet det kommunale misbrugsbehandlingssystem, og det er nok her, du skal diskutere en evt. udtrapning af metadon. Hvis du skal udtrappes af metadon efter 20 års behandling, skal det gøres forsigtigt, og det kommer til at tage lang tid. På den anden side, kan det være, at det er en god ide at bruge den tid, det tager. Jeg vil ønske for dig, at det lykkes, ikke mindst at hvis du kan udtrappe af metadonen efter 20 års forbrug, så tror jeg, at det vil være rigtig godt for din selvtillid. Jeg ønsker dig al mulig held og lykke.

Med venlig hilsen

Hans Mørch Jensen

Speciallæge i psykiatri

Sidst opdateret: 26.08.2009