OBS: Vær opmærksom på, at dette spørgsmål i brevkassen med dertilhørende svar er mere end ti år gammelt. Der kan være sket en udvikling mht. viden og behandling indenfor pågældende emne.

Hvad er affektkramper?

Spørgsmål

Kære Netdoktor

Min 4-årige datter får ca hver ½ år et såkaldt "blå-anfald". I forbindelse med at hun slår sig eller andet der gør hende ked af det, "glemmer" hun at trække vejret. Det er så voldsomt at hun mister bevidstheden, bliver stiv i kroppen og tisser. Efter ca 1½ minut trækker hun igen vejret, og er påvirket et par minutter. Bagefter er hun meget træt. Har det noget at gøre med epilepsi? (Ingen familiehistorie med epilepsi). Hvad kan vi gøre for at standse det? Skal hun undersøges for det?

Med venlig hilsen en spørger

Svar

Kære Spørger

Det du beskriver lyder meget som det fænomen man kalder affektkramper. Det er et fænomen som især optræder hos små børn, og kan se ganske voldsomt ud. Børnene beskrives tit som værende hysteriske, hvilket ikke er helt fair da det faktisk ikke er en reaktion som barnet selv fremkalder med vilje. Det kan ligne et epileptisk anfald som du selv skriver, men det er der heldigvis ikke tale om. Disse anfald er noget som børnene typisk vokser sig fra, og det er et helt ufarligt fænomen. Selve anfaldene kan du ikke standse når de først er i gang. Den faktuelle viden omkring denne tilstand er ret begrænset idet der jo ikke er tale om en egentlig sygdom, mere end et adfærdsmæssigt fænomen. Jeg syntes dog du skal nævne det for din egen læge som kender din datters sygehistorie i sin helhed, mhp om der er noget hun skal undersøges for. Man skal jo være sikker på at der ikke er nogen mistanke om epilepsi før det udelukkes.

Med venlig hilsen

Morten Svenning Nielsen

Speciallæge i almen medicin

Sidst opdateret: 16.02.2010