OBS: Vær opmærksom på, at dette spørgsmål i brevkassen med dertilhørende svar er mere end ti år gammelt. Der kan være sket en udvikling mht. viden og behandling indenfor pågældende emne.

Celleforandringer i spiserøret - medicin eller ej?

Spørgsmål

Kære netdoktor

Jeg har for 2 år siden fået konstateret en celleforandring i spiserøret, og skal tage Lansoprazol - resten af mit liv.

Jeg er bekymret for bivirkinger - hvilket kan resultere andre dårligdomme i maven og måske i hele kroppen. Vil I foreslå at jeg stopper, da jeg jo ikke har kræft kun celleforandring. Jeg tager også medicin for knogleskørhed Alendronat Teva og det har jo, hører jeg, bivirkninger så som blodprop.

Min gamle far havde sin første blodprop som 65 år og var en lille og pæn tynd mand, desuden fik kan kræft i spisrøret og blev opereret, men døde kort tid efter operationen, da han aldrig kom på ret køl herefter. Jeg hader piller.

Hilsen en sprøger

Svar

Kære spørger

Med celleforandringer i spiserøret er der en risiko for, at de kan udvikle sig til kræft, og det er derfor, at du skal gå til regelmæssig kontrol med kikkertundersøgelser. Det er jo også derfor, at du fortsat skal behandles med et mavesårsmiddel (lanzoprazol), og fordi der er en vis arvelig disposition til kræft i spiserøret. Der kan ganske rigtigt være bivirkninger ved medicinen af forskellig art, omend de ikke er hyppige. Der er således mange, der må tage mavesårsmedicin livslangt uden særlige gener. Imidlertid bliver du jo også behandlet med medicin for knogleskørhed, som kan medføre sårdannelser i spiserøret. Der er således flere grunde til, at det ikke vil være tilrådeligt at ophøre med mavesårs-medicinen. Samtidig bør du forklare de behandlende læger denne dobbelte problemstilling.

Venlig hilsen

Dennis Raahave

Overlæge, dr.med. Speciallæge i kirurgi og mave-tarmsygdomme

Sidst opdateret: 20.01.2007