Intresseområden sparade.
Tack, din epostadress är nu registrerad.
Ordbog | Overgangsalder

Hedeture

Hedeture er et pludselig følelse af varme, som især kan mærkes på overkroppen, halsen og hovedet. Det er et af de mest almindelige gener i kvinders overgangsalder og skyldes formentlig nedsat produktion af østrogen, det kvindelige kønshormon.

Opdateret: 10. Maj 2022

Hvad er hedeture?

En hedetur er en pludselig følelse af varme, som især kan mærkes på overkroppen, halsen og hovedet. Det er en af de mest almindelige gener i kvinders overgangsalder og skyldes formentlig nedsat produktion af det kvindelige kønshormon, østrogen.

Hvordan mærkes hedeture?

Hedeture mærkes som en intens varmefølelse, ofte ledsaget af, at man begynder at svede. Varmen opleves på overkroppen og især i ansigtet, men kan også brede sig til resten af kroppen. Varigheden er som regel nogle minutter. Anfaldene opstår især i det første år efter sidste menstruation, men kan også forekomme årene op til. Med tiden aftager hedeturene - de kan dog vare i 5-10 år. Hvor nogle kvinder har få anfald, kan andre have mange anfald dagligt. I slemme tilfælde kan hedeturene forstyrre nattesøvnen og påvirke det sociale liv, således at der kan være brug for behandling.

Hvorfor får man hedeture?

Overgangsalderen

Overgangsalderen er perioden omkring en kvindes sidste menstruation.

Gennemsnitsalderen for den sidste menstruation er 51 år.

Typiske symptomer i forbindelse med overgangsalderen inkluderer hedeture, svedtendens, blødningsforstyrelser, slimhindeforandringer og pyskiske symptomer.

Hedeture er et meget almindeligt tegn på overgangsalderen. Hele fire ud af fem kvinder oplever hedeture i varierende grad i forbindelse hermed. Den nedsatte dannelse af østrogen omkring overgangsalderen gør, at kroppen bliver mere følsom for temperatursvingninger. Stiger kropstemperaturen blot en lille smule, igangsætter kroppen et respons for at komme af med varmen. Det gør den blandet andet ved at udvide de blodkar, der ligger tæt på huden, så blodkarrene får en større overflade og dermed kan komme af med mere varme, samt at igangsætte svedproduktionen. Dette mærkes som hedeture.

Er der andre årsager til hedeture end overgangsalder?

Selvom langt de fleste oplever hedeture grundet overgangsalderen, kan der også være andre årsager til dem. Ved både behandling af brystcancer og prostatacancer samt for højt stofskifte kan hedeture ligeledes forekomme.

Hvordan behandles hedeture?

Overgangsalderen er en naturlig proces i kroppen, og for de fleste er der ikke behov for behandling. Er man generet af sine symptomer på overgangsalderen, kan lægen vælge at behandle med østrogen- og oftest også gestagentilskud.

Tilmeld dig vores nyhedsbreve!

Du kan til enhver tid afmelde vores nyhedsbreve ved at klikke på linket i bundet af nyhedsbrevet. Her kan du læse mere om Netdoktors privatlivspolitik .

Du har fravalgt en eller flere cookies, hvilket kan påvirke visse udvidede funktioner på siden.

Annons