Intresseområden sparade.
Tack, din epostadress är nu registrerad.
Fakta | Hjerne og nerve

Besvimelse

Besvimelse kan have mange årsager med udgangspunkt i hjerte, kredsløb, blodtryk eller  åndedræt. Læs mere om de forskellige årsager her.

Opdateret: 6. Juni 2024

Besvimelse

Hvad er besvimelse?

Besvimelse opstår på grund af kortvarigt nedsat blodforsyning til hjernen, som kommer af lav puls og lavt blodtryk. Det gør, at hjernen ikke får nok ilt, og man mister derfor bevidstheden – man besvimer.

Det lave blodtryk/ puls -og dermed den nedsatte blodforsyning til hjernen- kan have mange forskellige årsager og stamme fra forskellige organer i kroppen. Besvimelse har derfor ikke en entydig årsag.

Besvimelse kan optræde når som helst, også hos i øvrigt raske personer. Hvis man ofte besvimer, skal den underliggende årsag findes.

Hvordan føles besvimelse og hvad gør man?

Besvimelse kan komme som lyn fra en klar himmel. Det starter ofte med, at det sortner for øjnene. Man bliver bleg, sveder, bliver svimmel og får måske kvalme. Det kan ske, når man sidder eller står. Det kan også ske, hvis man rejser sig fra liggende stilling.

Som regel når man at sige til i forvejen, så en anden person kan hjælpe en ned at ligge - gerne med hovedet lidt lavt og benene lidt højt. Så løber blodet til hovedet igen.

Er man besvimet helt, varer det nu sjældent mange sekunder eller minutter før man er helt vågen igen, men man er stadig slap i arme og ben. Prøver man at rejse sig for hurtigt, kommer svimmelheden og måske besvimelsen straks igen

Hvorfor besvimer man?

Besvimelse kan have mange årsager. En af de mest almindelige er blodtryksfald når man rejser sig fra siddende til stående, også kaldet ortostatisk blodtryksfald.

Årsager til svimmelhed:

Blodmangel/ anæmi

Hvis man mangler jern i kroppen, kan man mangle røde blodlegemer. Det er dem der transporterer ilt rundt i kroppen, så hvis man ikke har tilstrækkelige, kommer der ikke ilt nok til hjernen og man kan besvime.

Læs mere: Blodmangel pga. jernmangel

Blodtryksfald

Blodtrykket kan pludselig falde, når man f.eks. rejser sig fra siddende til stående, det kaldes også ortostatisk blodtryksfald.

Lavt blodtryk

Hvis blodtrykket bliver meget lavt, kommer blodet ikke lige så hurtigt rundt i kroppen, og der kan opstå kortvarigt tab af blodforsyning til hjernen

Dehydrering

Når der ikke er væske nok i kroppen, kan blodtrykket falde og man kan i sidste ende besvime.

Medicin

Nogle medicintyper kan give lavt blodtryk. Hvis blodtrykket bliver for lavt, besvimer man, da der ikke kommer blod nok til hjernen.

Hyperventilering (for hurtig vejrtrækning)

Hvis man trækker vejret for hurtigt, når man ikke at få ilt nok ind i kroppen, og der kommer ikke nok ilt til hjernen, som gør at man besvimer

Psykiske årsager; stress, angst m.m.

Angst kan bl.a. forårsage hyperventilation

Hjertesygdomme

Hjerterytmeforstyrrelser:

Hjerterytmeforstyrrelser gør, at hjertet slår for langsomt, for hurtigt eller uregelmæssigt. Det giver forstyrrelser i de elektriske impulser i hjertet, som ikke kan pumpe tilstrækkelig blod rundt i kroppen. Hjertet pumper ikke blod nok rundt til kroppen. Det bevirker hjernen ikke får nok ilt, man bliver svimmel og kan besvime.

Hurtig puls (takykardi, hurtig hjerterytme)

      • Udover besvimmelsestilfælde kan symptomerne her være hjertebanken og svimmelhed.
      • Hvis besvimelsesanfaldene skyldes for hurtig puls, vil man som regel forsøge at behandle det med medicin.

Langsom puls (Bradykardi, langsom hjerterytme)

      • Udover besvimelsestilfælde, kan symptomer være hjertebanken, åndenød og trykken for brystet.
      • Hvis besvimelsesanfaldene skyldes den langsomme puls, vil man som regel indoperere en pacemaker.

Hvordan undersøges besvimelse

Årsagen til besvimelse kan stamme fra forskellige steder i kroppen og bero på en underliggende lidelse eller sygdom, som er vigtig at få behandlet.

Da årsagen kan stamme fra forskellige lidelser, er der ikke en enkelt metode til at finde årsagen; der er mange forskellige prøver og undersøgelser og hvilken man vælger, afhænger af symptomer og indledende undersøgelser.

Praktiserende læge

Den praktiserende læge vil ofte starte med at tage blodtryk og EKG (hjertekardiagram). Hvis ser normalt ud, er der som oftest ikke grund til at undersøge yderligere.

I disse tilfælde vil det være ”almindelige besvimelser” pga. lavt blodtryk generelt og  bl.a. ortostatisk blodtryksfald, altså blodtryksfald når man rejser sig for hurtigt.

Lægen kan også vurdere at årsagen skal findes et andet sted og kan derfor ordinere yderligere prøver, bl.a.:

Henvisning til specialister

Yderligere prøver og undersøgelser der kræver henvisning til speciallæger og hospitaler:

    • Ultralydsskanning af hjertet
      • Her ses hjertets opbygning, hvor man kan vurdere hjertets pumpekraft og funktion af hjerteklapperne. Herved kan eventuelle sygdomme i hjerte- og kredsløb ses.
      • Læs mere: Ultralydsskanning af hjertet
    • Vippelejetest/ ”tilt”test
      • Man ligger på et vippeleje med elektroder. Undersøgelsen kan vare op til 2 timer.
    • Længerevarende optagelse af hjerterytmen

Hvordan undgår man at besvime?

Man skal finde den underliggende årsag og blive behandlet herfor.

Hvis man hører til dem, der besvimer på grund af lavt blodtryk generelt uden anden underliggende årsag,  skal man være opmærksom på de situationer, hvor ens besvimelse kan udløses. Forsøg at undgå dem eller tag dine forholdsregler, så godt det lader sig gøre:

Gode råd:

  • Undlad at rejse dig for hurtigt.
  • Drik rigeligt væske.
  • Spar ikke på saltet, som er med til at holde på væsken i kroppen.
  • Brug støttestrømper, som sætter venepumpen, og dermed blodomløbet, i gang.
  • Tal med din læge om din medicin. Nogle medicintyper kan øge besvimelses tendensen, specielt vanddrivende medicin.

Gør omkringstående opmærksom på, hvad der kan ske, så de er forberedte, hvis det sker. Snakken om det kan måske være selvforstærkende, men det er bedre for alle at vide besked end at blive overraskede og forskrækkede.

LÆS MERE

Undersøgelser for besvimelse:

ANDET:

Du har fravalgt en eller flere cookies, hvilket kan påvirke visse udvidede funktioner på siden.