Hvorfor har jeg synkebesvær og vægttab?

Spørgsmål

Kære Netdoktor

For cirka 14 dage siden startede jeg med have smerter i den øvre del af maven samt stærk kvalme, ingen appetit, vægttab og var generelt utilpas. Det var så slemt, at jeg næsten intet spiste. Nogle gange lindrede maden mavesmerterne og andre gange blev det værre. Lægen gav mig Omeprazol mod mavesyre og Primperan mod kvalmen.

Primperan tog jeg i et par dage på grund af konstant kvalme, og Omeprazol tager jeg stadig. Omeprazol har hjulpet på mavesmerterne, men jeg har stadig stort ubehag efter måltider.

Jeg er meget bekymret over, at jeg absolut ingen appetit har, men samtidig giver sult også ondt i maven. Derfor skal jeg tvinge mad i mig og prøve at overvinde kvalmen. Når jeg spiser, føler jeg ubehag i halsen, som om min hals er snæver og at maden sætter sig fast i spiserøret.

Jeg har synkeproblemer og skal skylle maden ned med vand. Den nedsatte appetit har varet i måske to måneder, men nu har jeg absolut ingen appetit. Jeg har således i forløbet tabt mig cirka 15 kilo!

Hvad kan der være galt?

Med venlig hilsen

En Spørger

Svar

Kære spørger

I flere måneder har du haft en nedsat appetit, der har medført et vægttab.

Nu har du synkebesvær, hvor maden sidder fast og må skylles ned, og samtidig ondt i maven.

Der har ikke været den den store effekt af "mavesårs-piller".

Det er derfor nødvendigt at foretage en kikkerundersøgelse af spiserør, mavesæk og tolfingertarm (gastroskopi), som det første. Herefter må man vurdere, om andre undersøgelser af bl.a. tarmkanalen kan komme på tale.

Gastroskopien kan foretages hos en speciallæge, efter henvisning fra egen læge.

Venlig hilsen

Dennis Raahave

Overlæge, dr.med.

Speciallæge, kirurgi og mavetarm-sygdomme.

Sidst opdateret: 12.08.2013