Får jeg ildelugtende prutter og afføring af kreatin?

Spørgsmål

Kære Netdoktor

Jeg er havnet i en lidt underlig situation. Jeg har i 14 dages tid haft unormale toiletbesøg samt ildelugtende/rådne prutter. Jeg plejer gerne at være på toilettet en-tre gange om dagen uden besvær.

De sidste 14 dage har jeg højest været på toilettet en gang om dagen og haft mere besvær end normalt med at få afføringen ud. Dertil har afføringen haft en meget rådden og ildelugtende lugt omkring sig

Jeg har altid dyrket meget motion og trænet meget. Jeg styrketræner fem-seks gange om ugen og løber tre-fire gange om ugen. Jeg kender alt til kost og træningsprincipperne, så jeg kan allerede nu udelukke, at det har noget med det at gøre.

Jeg spiser selvfølgelig efter de sunde principper og justerer det til mit træningsbehov i forhold til proteiner og flere grøntsager/fibre end normale mennesker. Jeg drikker proteinpulver, men har ALDRIG før haft problemer med dette i forhold til afføringen eller råddenlugtende prutter. Jeg er dog begyndt at drikke kreatin samtidig. Det begyndte jeg på for 16-18 dages tid. Kan det have noget at gøre med dette?

For tre ugers tid siden, oplevede jeg en enorm oppustet fornemmelse i maven. Jeg har på fornemmelsen, at dette skyldtes en tur i byen med alkohol. Mine erfaringer fortæller mig nemlig, at denne cocktail efterlader min mave i uorden i de følgende dage, før den igen bliver sig selv. Hvis det bliver for slemt, har jeg tre gange tidligere benyttet et afføringsmiddel. Det har nemlig føltes som om, at jeg har haft tre-fem kilo ufordøjet mad i maven, som bare ikke ville ud.

I denne omgang varede uordenen i min maven cirka fire-fem dage og blev så efterfølgende afløst af afføring og prutter der lugter langt værre, end hvad det normalt skal. Farven er generelt lidt mørkere end hvad den plejer at være. Få gange i disse 14 dage, har jeg kunne komme på toilettet tre gange dagligt, hvoraf to af gangene har resulteret i tynd afføring, lidt som man kender det fra diarré.

Hvad kan alt dette skydes? Er det irriteret tyktarm? I så fald, hvad skal jeg gøre?

Med venlig hilsen

En Spørger

Svar

Kære Spørger

Kreatin er en kvælstofholdig organisk syre, som optages gennem føden, primært kød og fisk. Kreatin lagres i musklerne, hvor det bidrager til en mere effektiv energiomsætning, således at man kortvarigt er i stand til at yde et mere eksplosivt arbejde det vil sige en øget præstationsevne. Kreatin som supplement i form af piller eller pulver benyttes derfor af forskellige atleter, bodybuildere, brydere og andre, som gerne vil have mere muskelmasse og, som du skriver, i forbindelse med styrketræning.

Når prutter og afføring lugter råddent skyldes det et for langvarigt ophold i tyktarmen. Populært sagt, er denne blevet omdannet til en silo, hvor bakterierne i tarmen udvikler en række forskellige luftarter, også nogle med en rådden lugt. Du har altså fået en forstoppelse med ophobning af for meget afføring i tyktarmen, til tider med afføringsbesvær. Denne tilstand kan også ind imellem resultere i tyndere afføring.

Blandingen af protein og kreatin er formentlig årsagen til den ændring i tarmfunktionen, du har oplevet.

Det bedste man kan gøre i den aktuelle situation, er at rense tarmen tom for afføring. Apoteket kan her vejlede dig med hensyn til, hvad du skal bruge, for eksempel som var det til en udrensning før en kikkertundersøgelse.

Om fortsat tilskud af kreatin i forbindelse med træning så igen vil medføre den omtalte form for forstoppelse, vil formentlig afhænge af, hvor meget der bliver indtaget og hvor meget protein, der samtidig bliver indtaget. Således er det også kendt, at stærkt protein-holdige diæter tenderer til forstoppelse.

Venlig hilsen

Dennis Raahave

Overlæge, dr.med., ph.d.

Speciallæge i mave-tarm sygdomme

Sidst opdateret: 18.11.2014