Intresseområden sparade.
Tack, din epostadress är nu registrerad.

Seneknude (ganglion)

En seneknude er en knude under huden med geleagtig væske, som ligger i nærheden af led eller seneskeder. Det mest almindelige sted at få en seneknude er ved håndleddet. Seneknuder er helt ufarlige og forsvinder ofte af sig selv, men kan være ømme og generende.

Opdateret: 10. Maj 2022

Hvad er en seneknude?

Sener og seneskader

En sene er en streng af bindevæv, der forbinder en muskel og en knogle. Nogle sener er omgivet af seneskeder – et rørformet hylster, der forhindrer gnidningsmodstand mod vævet omkring.

En seneknude er en knude under huden med geleagtig væske, som ligger i nærheden af led eller seneskeder. Det mest almindelige sted at få en seneknude er ved håndleddet. Seneknuder er helt ufarlige og forsvinder ofte af sig selv, men kan være ømme og generende.

Hvordan ser en seneknude ud?

En seneknude mærkes fast og elastisk i konsistensen. De er som regel et par cm i diameter, men størrelsen kan variere, også fra dag til dag. Langt de fleste seneknuder opstår ved håndleddet eller fingerleddene, men seneknuder kan i princippet opstå i relation til alle led i kroppen. Seneknuderne kan være ømme, og hvis de trykker på en nerve, kan det give føleforstyrrelser. De fleste har dog kun få gener.

Hvorfor får man en seneknude?

Årsagen til udvikling af seneknuder er stadig ikke klarlagt. Muligvis er det er en form for udposning fra ledkapsel eller seneskede.

Hvordan behandler man en seneknude?

Seneknuder er harmløse og forsvinder ofte af sig selv i løbet af nogle måneder. Derfor behøver de ofte ikke behandling. Hvis seneknuden generer eller er smertefuld, kan lægen vælge at stikke hul på seneknuden og suge væsken ud. Derefter kan lægen sprøjte lidt binyrebarkhormon ind for at mindske risikoen for, at seneknuden kommer igen. Er seneknuden meget generende, er sidste mulighed, at fjerne seneknuden ved en operation. Seneknuder er ikke og kan aldrig blive ondartede, det er dog altid en god idé at søge læge, hvis du oplever en knude.

Tilmeld dig vores nyhedsbreve!

Du kan til enhver tid afmelde vores nyhedsbreve ved at klikke på linket i bundet af nyhedsbrevet. Her kan du læse mere om Netdoktors privatlivspolitik .

Du har fravalgt en eller flere cookies, hvilket kan påvirke visse udvidede funktioner på siden.

Annons