Intresseområden sparade.
Tack, din epostadress är nu registrerad.
Fakta | Ernæring

Fuldkornspartnerskabet

Danskerne spiser alt for lidt fuldkorn. Det går ud over folkesundheden. Derfor har en række visionære partnere sat sig sammen for at få danskerne til at spise noget mere fuldkorn. Partnerne er fra sundhedsorganisationer, erhverv, myndigheder og detailhandlen. Sammen udgør disse fuldkornspartnerskabet.

Opdateret: 9. Februar 2023

Fuldkornspartnerskabet

Danskerne spiser alt for lidt fuldkorn. Det går ud over folkesundheden. Derfor har en række visionære partnere sat sig sammen for at få danskerne til at spise noget mere fuldkorn. Fuldkornspartnerskabet er et offentligt-privat partnerskab mellem Fødevarestyrelsen, Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen og Diabetesforeningen, samt en række fødevarevirksomheder. Sammen udgør disse Fuldkornspartnerskabet.

Partnerskabets vision og mission

Visionen er, at:

Partnerskabet fremmer folkesundheden, ved at få danskerne til at spise mere fuldkorn

Og missionen er, at:

Partnerskabet øger tilgængeligheden af fuldkornsprodukter og udbreder kendskabet til fuldkorns gavnlige virkning

Partnerskabet arbejder også på:

  • At gøre fuldkorn tilgængeligt, ved at have fokus på produkter og produktudvikling

  • At sætte nye normer omkring det sunde måltid

  • At skabe stor værdi for de enkelte partnere via engagement og involvering

Vi satser på tilgængelighed

Strategien for fuldkornspartnerskabet er at gøre det lettere for flere danskere at spise mere fuldkorn. Derfor arbejder vi på aktiviteter som fremmer produktudviklingen og er med til at skabe nye normer for, hvornår og hvordan man kan få mere fuldkorn.

Partnerskabet arbejder også med at informere om de gode og sunde egenskaber, der er ved fuldkorn. I forhold til befolkningen, er der udarbejdet et særligt logo, som hjælper forbrugerne på vej. Baggrunden for fuldkornslogoet er Fødevarestyrelsens officielle anbefaling formuleret i kostråd og fuldkorn.

Når et produkt har logoet, viser det, at produktet har et højt indhold af fuldkorn. En betingelse for at få logoet er også, at produktet ikke indeholder for meget fedt, sukker og salt. Logoet vil findes på produkter som f.eks. morgenmad, brød og mel. Logoet er synligt i både detailhandlen såvel som hos bagerne.

Partnerskabet arbejder også målrettet sammen med professionelle indenfor catering, skoler og daginstitutioner samt ernæringsprofessionelle i forhold til at udbrede kendskabet til fuldkorn.

Partnerskabet består af følgende partnere:

Aurion, Barilla (Wasa), Coop, CrispyFood nordic, DI Fødevarer, Diabetes Foreningen, Fødevarestyrelsen, Food Solutions, Geia Food A/S, Good Food Group A/S, Hjerteforeningen, Kohberg Bakery Group A/S, Kræftens Bekæmpelse, Lantmännen Cerelia, Lantmännen Unibake, Nestlé, Nordlie Foods, Orkla Foods Danmark, Pågen, Rema 1000, Salling Group, Lantmännen Schulstad, Skærtoft Mølle, Valsemøllen A/S, Funkis Food.


Du har fravalgt en eller flere cookies, hvilket kan påvirke visse udvidede funktioner på siden.

Annons