Sund mad i institutionen – sådan!

Når et barn er i institution fra kl. 8 til 15, spiser det både frokost og mellemmåltider i institutionen. Det svarer til, at barnet får dækket omkring 45 procent af dagens energibehov i daginstitutionen. Børn, der er længere i institution (og for eksempel også får morgenmad), kan have behov for at få dækket op til 70 procent af dagens energibehov i daginstitutionen. I nogle institutioner er der indført obligatorisk fælles madordning. I andre skal børnene selv have madpakke med. Uanset om menuen står på madordning eller madpakker, er det vigtigt, at maden er varieret og sund.

Lov om madordning

I sommeren 2010 vedtog Folketinget en ny lov om madordninger i daginstitutioner. Essensen af den nye lov er, at alle kommuner senest den 1. august 2011 skal tilbyde et sundt, forældrebetalt frokostmåltid i daginstitutionerne. Der er tale om et tilbud, som forældrebestyrelserne i de enkelte institutioner kan vælge fra. Madordningen kan enten gælde frokosten, mellemmåltider eller hele pakken.

Mange institutioner har endnu ikke mulighed for at tilbyde en madordning, fordi det for eksempel kan kræve, at køkkenet bygges om, hvis der skal laves mad i institutionen.

Lad børnene hjælpe med maden

Der kan være nogle fordele ved at have en madordning i institutionen. For det første er der mulighed for at inddrage børnene i madlavningen. Børn synes ofte, at det er sjovt at få lov til at skrælle gulerødder og kartofler og at ælte og forme dej til brød. Det kan nogle gange gøre, at maden glider nemmere ned, og at børnene får lyst til at prøve forskellige madvarer, end de ellers ville. For det andet kan børnene også fungere som rollemodeller for hinanden, hvis alle børnene spiser den samme mad. Så selvom Alfred for eksempel aldrig rører grøntsagerne derhjemme, glider den stegte sild med spidskål ned med god appetit ovre i børnehaven, fordi Alfreds bedste ven Lukas elsker spidskål. For det tredje bliver børnenes nysgerrighed vakt, når de er med til at lave maden, og det kan man bruge til at tage en snak om, hvor de dagligdags fødevarer som mælk og kød kommer fra.

Annonce (læs videre nedenfor)

Inspiration til madordningen

Men hvordan gør man så lige en madordning til et projekt, der både udfordrer børnenes smagssanser og inddrager dem i pædagogiske aktiviteter? Det kan man hente hjælp til i en ny bog fra Fuldkornspartnerskabet og Fødevarestyrelsen , der indeholder masser af inspirationsmateriale. Bogen hedder Glad mad i børnemaver og her kan man finde opskrifter på sund børnemad, madplaner og sæsoninspiration til det køkkenfaglige personale. Der er også pædagogiske fif til, hvordan børnene kan inddrages både i madlavningen og til, hvordan man kan snakke om maden. Materialet kan bestilles hos Komiteen for Sundhedsoplysning , men man kan også downloade materialet her

I inspirationsmaterialet er der 6 små billedhæfter, der fortæller historien om, hvordan forskellige fødevarer bliver til. Du kan tage et smugkig på de enkelte hæfter via linkene nedenfor.

Gi’ madpakken en hånd

Nogle forældre er rigtig glade for en madpakkeordning, hvor de selv skal smøre deres børns mad. Blandt andet fordi de kan styre, hvad børnene får at spise og hvor meget. For nogle er det at lave en lækker madpakke måske også en måde at vise omsorg og kærlighed på. Det kan dog være svært at blive ved med at finde på varieret og indbydende mad. På Fødevarestyrelsens hjemmeside Alt om kost - om madpakker , kan du finde inspiration til sunde madpakker og tips til, hvordan du kan pakke maden ind, så den også er lækker, når den skal spises.

Læs mere om FULDKORN

Sidst opdateret: 14.10.2010