Når et barn er i institution fra kl. 8 til 15, spiser det både frokost og mellemmåltider i institutionen. Det svarer til, at barnet får dækket omkring 45 procent af dagens energibehov i daginstitutionen. Børn, der er længere i institution (og for eksempel også får morgenmad), kan have behov for at få dækket op til 70 procent af dagens energibehov i daginstitutionen. I nogle institutioner er der indført obligatorisk fælles madordning. I andre skal børnene selv have madpakke med. Uanset om menuen står på madordning eller madpakker, er det vigtigt, at maden er varieret og sund.
Lad børnene hjælpe med maden
Der kan være nogle fordele ved at have en madordning i institutionen. For det første er der mulighed for at inddrage børnene i madlavningen. Børn synes ofte, at det er sjovt at få lov til at skrælle gulerødder og kartofler og at ælte og forme dej til brød. Det kan nogle gange gøre, at maden glider nemmere ned, og at børnene får lyst til at prøve forskellige madvarer, end de ellers ville. For det andet kan børnene også fungere som rollemodeller for hinanden, hvis alle børnene spiser den samme mad. Så selvom Alfred for eksempel aldrig rører grøntsagerne derhjemme, glider den stegte sild med spidskål ned med god appetit ovre i børnehaven, fordi Alfreds bedste ven Lukas elsker spidskål. For det tredje bliver børnenes nysgerrighed vakt, når de er med til at lave maden, og det kan man bruge til at tage en snak om, hvor de dagligdags fødevarer som mælk og kød kommer fra.
Gi’ madpakken en hånd
Nogle forældre er rigtig glade for en madpakkeordning, hvor de selv skal smøre deres børns mad. Blandt andet fordi de kan styre, hvad børnene får at spise og hvor meget. For nogle er det at lave en lækker madpakke måske også en måde at vise omsorg og kærlighed på. Det kan dog være svært at blive ved med at finde på varieret og indbydende mad. På Fødevarestyrelsens hjemmeside Alt om kost - om madpakker , kan du finde inspiration til sunde madpakker og tips til, hvordan du kan pakke maden ind, så den også er lækker, når den skal spises.