Naturlægemidler og reklame

Hvad må naturlægemidler reklamere med?

Naturlægemidler følger samme lovgivning som lægemidler generelt. Det indebærer, at producenten må reklamere overfor offentligheden i aviser og blade, på tv, på film, i radioen, på internettet, samt på skilte, lysreklamer, busser, togstationer og så videre.

Reklamen skal indeholde faktuelle oplysninger som naturlægemidlets navn, indholdsstoffet, hvad det virker mod (den godkendte indikation), bivirkninger, dosis, priser og pakningsstørrelse.

Annoncen må ikke give indtryk af, at det er unødvendigt at søge læge, eller at virkningen er sikker, ligesom præparatet ikke må anbefales af eksperter.

Reklamen skal oplyse om, hvorvidt naturlægemidlet har bivirkninger eller har uheldige virkninger, hvis det tages sammen med andre lægemidler (interaktioner). Disse oplysninger udgør den såkaldte pligttekst, som ofte står med småt i reklamerne.

Kan jeg stole på husstandsomdelte reklameaviser?

Annoncefinancierede gratisaviser indeholder ofte såkaldte 'solstråle-historier'. Det er den journalistiske betegnelse for beretninger om mennesker, som efter mange års plager er blevet hjulpet af navngivne og tydeligt eksponerede præparater. I de fleste tilfælde handler disse historier om kosttilskud, men somme tider beskriver de et naturlægemiddel.

Som udgangspunkt bør du være kritisk overfor disse historier, der tilsyneladende er skjult reklame. Heller ikke selvom artiklen ledsages af billeder af myndige fagfolk med kittel på, laboratorier fyldt med reagensglas, glade mennesker og andre former for 'dokumentation'.

Hvis du er i tvivl, kan du eventuelt spørge hos din læge eller på apoteket, om de kender produktet.

Sidst opdateret: 18.10.2011