7 grunde til at du får forstoppelse


Forstoppelse er generende og smertefuldt og kan opleves i forskellige grader, men med blot små justeringer i dine kostvaner kan du nemlig slippe af med pinen ganske hurtigt.

Man har forstoppelse, når man ikke har regelmæssig afføring hver dag, men kun med dages mellemrum. I visse tilfælde kan forstoppelsen være skjult, hvilket vil sige, at tyktarmen er fyldt helt op med afføring, selvom man går på toilettet dagligt.

Det er vores tyktarm og dens rytmiske bevægelser, der transporterer afføringen ned i endetarmen, og forstoppelsen opstår, når tarmens bevægelser hæmmes.

Derfor får du forstoppelse

Der kan være flere årsager til dette, men i langt de fleste tilfælde skyldes det en eller flere af følgende årsager:

  1. For få fibre i kosten

  2. Et lavt væskeindtag

  3. For lidt regelmæssig motion

  4. At du holder dig og undertrykker afføringstrangen

  5. Tyk- og endetarmslidelser, såsom medfødt lang tyktarm, medfødt mangel på nerveceller, irritabel tyktarm, skjult forstoppelse, cancer

  6. Bivirkninger fra medicin, fx morfin, anti-depressiva, vanddrivende og jernholdige midler.

  7. Forskellige sygdomme, fx lavt stofskifte, sukkersyge, nervelidelser, psykiske lidelser


Læs også: 10 symptomer på forstoppelse

Sådan undgår du forstoppelse

Med få mindre justeringer i dine spisevaner kan du slippe af med forstoppelse og oppustethed på ganske kort tid.

  • Spis groft, fiberrigt og fedtfattigt, fx fuldkorn, grøntsager, fjerkræ, frugt, fisk og lidt kød

  • Undgå at spise for store portioner mad

  • Undgå fint forarbejdede fødevarer, fx hvidt brød, kager etc.

  • Motionér mindst 30 minutter hver dag

  • Supplér evt. din kost med et dagligt fibertilskud (HUSK, psyllium-frøskaller)

  • Gå på toilettet, så snart afføringstrangen melder sig. Hvis du følger disse råd rimelig konsekvent, vil man have mulighed for at få et dagligt ubesværet toiletbesøg med blød afføring og god tømning.

Sidst opdateret: 20.06.2016