D-vitamin om vinteren: Hvorfor er det vigtigt?

Du har sikkert hørt om D-vitamin før. Men hvad er det egentlig? Og hvorfor skal man være ekstra opmærksom på D-vitamin om vinteren? Læs med her, og få en farmaceuts svar på de spørgsmål.

Det kan være svært at finde rundt i alle de forskellige vitaminer, som kroppen skal bruge for at fungere optimalt. Der er blandt andet vitaminer, som er gode for synet, andre hjælper kroppen med at vokse, mens atter andre har en stor indflydelse på immunforsvaret.

Mange af de vitaminer får man naturligt gennem en sund og varieret kost, der indeholder både kød, frugt og grønt. Men der findes også vitaminbehov, som man ikke kan få opfyldt gennem kosten alene. D-vitamin er sådan en slags vitamin.

Læs også: 3 myter om B2-vitamin

Styrker tænder og knogler

Grunden til, at det er vigtigt at få nok D-vitamin, er, at det regulerer, hvor meget kalk og fosfat kroppen kan optage. Og det er vigtigt, at kroppen optager nok. Stofferne er nemlig vigtige dele af mange af kroppens processer.

- Calcium og fosfat er for eksempel grundlæggende bestanddele af tand- og knoglevæv, siger Thi Lisa Le, der er farmaceut ved online-apoteket Apopro.

Det betyder, at hvis kroppen ikke kan optage nok kalk og fosfat, så kan det gå hårdt ud over knoglerne. Personer, der er i underskud i en længere periode, kan for eksempel opleve, at deres tænder forfalder, og at deres knogler er svagere. Af den grund bruger man også D-vitamin i forebyggelsen af knogleskørhed.

Hvis man mangler D-vitamin kan man udover svagere knogler også opleve, at man har muskelsmerter og svage muskler.

Læs også: Sådan får du bedst effekt af dit jerntilskud

Lange vintre giver underskud

Mange danskere mangler D-vitamin om vinteren. Det skyldes ifølge Thi Lisa Le de lange og tunge vintre, som vi oplever hvert år. Den vigtigste kilde til D-vitamin er nemlig sollys, og den får vi kun i begrænsede mængder i løbet af den danske vinter.

Thi Lisa Le påpeger, at der godt nok findes D-vitamin i visse madvarer. Det er for eksempel fede fisk som sild og makrel.

Der findes også en lille mængde D-vitamin i

  • kød
  • mælk
  • æg
  • ost

Det er dog ikke en tilstrækkelig mængde. Hun siger, at vi får langt det største mængde D-vitamin fra solens stråler.

I sommerhalvåret er det typisk ikke et problem for danskerne at danne D-vitamin selv, fordi solen står højt på himlen, og man naturligt opholder sig i det gode vejr. Om vinteren er lysmængden dog for lille til, at vi selv kan danne D-vitamin i kroppen.

Derfor er det altså ekstra vigtigt at være opmærksom, både på hvad du spiser, og om du eventuelt har brug for supplerende kosttilskud om vinteren.

Gode råd fra apoteket

Hvis du mangler D-vitamin kan du få det som kosttilskud i håndkøb på apoteket. På apoteket kan du også få råd om, hvordan du skal tage kosttilskuddet, så du opnår den bedste virkning.

Få flere nyheder om sundhed i Netdoktors nyhedsbrev


Kilder: Farmaceut ved online-apoteket Apopro Thi Lisa Le og Netdoktors egen artikel D-vitamin

Sidst opdateret: 05.11.2020