Har du skinnebensbetændelse?

Ubehag og en underlig, strammende fornemmelse omkring skinnebenet kan bare være en mild forstrækning, men det kan også være de første tegn på genstridig skinnebensbetændelse. Bliv klogere her!

Skinnebensbetændelse er en typisk skade, der er forbundet med løb og andre motionsformer, hvor benene aktiveres.

Betændelsen er en irritationstilstand omkring skinnebenet, som skyldes langvarig belastning af muskler og sener langs indersiden af underbenet.

Hvad er symptomerne?

Symptomerne på skinnebensbetændelse er smerter på forsiden af underbenet under og efter træning. Smerten starter ofte som let ubehag under træning eller anden fysisk belastning, men efterhånden bliver smerterne værre, så man til sidst også har smerter ved minimale belastninger og i hvile.

Brevkasse: Har jeg fået skinnebensbetændelse af håndbold?

6 gode råd – slip af med skinnebensbetændelse

Det kan være sin sag at slippe af med skinnebensbetændelsen, for når først man er ramt,

  1. Nedsæt træningsmængden og den generelle belastning

  2. Undgå hårdt underlag, når du motionerer

  3. Anvend stabilt fodtøj med solid stødafdæmpning, der mindsker tendensen til pronation

  4. Styrk dine muskler i læggen

  5. Motionér i vandbassin for at skåne skinnebenet

  6. Undgå kulde - brug fx benvarmere eller termobandage, når du motionerer


FÅ SPÆNDENDE VIDEN OM DIN SUNDHED LIGE HER!

Sidst opdateret: 02.05.2016