Husk kalk, hvis du er vegetar eller veganer

Vegetarer og især veganere skal være ekstra opmærksomme på at få tilstrækkeligt med kalk. Ellers risikerer de at få svage knogler, der brækker let.

Flere og flere danskere vælger at leve vegetarisk eller vegansk, og er du også hoppet med på den vogn, skal du være opmærksom på, om du får kalk nok.

Et nyt studie viser nemlig, at vegetarer og veganere har et lavere indhold af kalk i deres knogler, end folk der ikke har restriktioner i kosten. Veganere har desuden en større risiko for at brække deres knogler. Studiet er et såkaldt metastudie, hvor to spanske forskere har gennemgået 20 studier med i alt 37.134 deltagere.

Kalk er vigtigt for, at knoglerne forbliver stærke, og at man på sigt undgår sygdommen knogleskørhed. Kalk findes især i mælkeprodukter, æg og små fede fisk med ben. Men spiser du ingen af delene, skal du ikke fortvivle, lyder det fra overlæge på Aarhus Universitetshospital Bente Langdahl

- Man skal ikke drikke mælk, hvis man ikke har lyst. Man skal bare sikre sig, at man får sin kalk på en anden måde, siger hun til DR.

Læs mere om kalk i kosten:

Få flere nyheder om sundhed i Netdoktors nyhedsbrev


Kilder: DR og Nutrition Reviews (Oxford Academic).

Sidst opdateret: 27.11.2018