Kalktilskud kan skade hjertet


Ekstra kalk i form af kosttilskud er ikke altid godt bare for en sikkerheds skyld. Ny amerikansk undersøgelse viser i lighed med andre undersøgelser, at der er en sammenhæng mellem kalktilskud og åreforkalkning.

10 års medicinske tests af mere end 2.700 mennesker tyder på, at for store mængder kosttilskud med kalk (calcium) kan øge risikoen for åreforkalkning og skader på hjertet. Det skriver det populære amerikanske videnskabsmedie ScienceDaily.

Forskerne bag undersøgelsen understreger, at de kun kan dokumentere, at der er en sammenhæng mellem kalktilskud og åreforkalkning. De kan ikke bevise, om kalktilskud også er årsagen til åreforkalkning.

Læs også: Calcium er en af kroppens vigtigste byggesten

Mere er ikke altid bedre

Den nye undersøgelsen føjer sig til en voksende videnskabelig bekymring om de mulige skadelige virkninger af kosttilskud. Derfor anbefaler forskerne, at man spørger sin læge først, inden man begynder at indtage kalktilskud:

- Mange tror, at mere altid er bedre, når det kommer til kosttilskud og især kalk til forebyggelse af knoglesygdomme. Men vores undersøgelse er på linje med andre undersøgelser, der viser, at for meget kalk i form af kosttilskud kan skade hjerte-kar-systemet. Det siger adjunkt Erin Michos fra John Hopkins University School of Medicine i Baltimore, Maryland, USA. til sciencedaily.com. Han er en af forskerne bag undersøgelsen, der blev offentliggjort i Journal of the American Heart Association 10. oktober.

De fleste danskere får nok kalk

Ifølge ernæringsekspert Martin Kreutzer, der blandt andet har skrevet om kroppens brug af calcium for Netdoktor, får langt de fleste danske børn og voksne rigeligt kalk, fordi de har et stort indtag af mejeriprodukter.

Læs også: Knoglebrud skyldes ofte knogleskørhed

"Ud fra ønsket om at forebygge knogleskørhed synes det mere relevant at øge indtaget af D-vitamin," skriver Martin Kreutzer blandt andet. Han tilføjer i øvrigt, at det især er under væksten, hvor knoglerne opbygges, at behovet for calcium er afgørende. Store børn og unge bør derfor dagligt indtage cirka 900 milligram calcium, hvilket svarer til en halv liter magert mælkeprodukt og en til to skiver mager ost.

Også ældre bør sikre sig et optimalt indtag af calcium med henblik på at bremse afkalkningen af knoglerne, der for kvindernes vedkommende sætter ind, når menstruationerne ophører (overgangsalderen).

Læs også: Tidlig overgangsalder øger risikoen for knogleskørhed


Få flere nyheder om sundhed her ...


Kilde: ScienceDaily og Journal of the American Heart Association

Sidst opdateret: 14.10.2016