Vælg multivitaminpiller uden jod

Drikker I mælk hjemme hos jer, så vælg multivitaminpiller uden jod. Sådan lyder anbefalingen fra Fødevarestyrelsen.

Mange hjem har det stående. Glasset med multivitaminpiller. Men er mælk en fast del af kosten, så anbefaler Fødevarestyrelsen, at du vælger en multivitaminpille uden jod til familiens yngste medlemmer. Børn mellem 3 og 10 år, som drikker mælk, får nemlig dækket deres behov for jod gennem mælken.

Spiser du og dine børn varieret, er der i øvrigt sjældent behov for at supplere med kosttilskud, men såfremt du ikke får de fornødne vitaminer og mineraler gennem kosten, anbefaler Fødevarestyrelsen at supplere med kosttilskud, for eksempel multivitaminer.

Læs også: Kosttilskud til babyer og små børn

Behov for kosttilskud

Langt fra alle har behov for at supplere med kosttilskud. Netdoktor giver dig her en oversigt over, hvem der har særligt behov.

  • Nyfødte børn og spædbørn har særlige behov for ekstra jern og D-vitamin.
  • Gravide har desuden brug for folinsyre indtil tredje måned og jern fra 10. uge.
  • Kvinder, der ønsker at blive gravide, bør tage 400 mikrogram folinsyre pr. dag.
  • Kvinder, der bærer slør, og personer med mørk hud bør tage et D-vitamintilskud.
  • Fra overgangsalderen bør man sikre sig ekstra D-vitamin og calcium.

Tager du ikke på en årlig vinterrejse til varmere himmelstrøg, så er D-vitamin i pilleform en løsning. En anden mulighed er at sørge for spise nok fed fisk såsom laks, sild og makrel.

Vælger du at supplere med kosttilskud bør tilskuddet tages sammen med et måltid eller umiddelbart efter - og aldrig på tom mave. Det skyldes, at vitaminerne og mineralerne optages bedst ved hjælp af fedtet i maden.

Se alle artikler om vitaminer

Få flere nyheder i Netdoktors nyhedsbrev


Kilder: Fødevarestyrelsen, dr.dk og Netdoktors artikler om “D-vitamin”, “Folinsyre", “Jern” og “Calcium"

Sidst opdateret: 14.01.2020