Antioxidanter og frie radikaler

Hvad er antioxidanter?

Antioxidanter er molekyler i kroppen, der bekæmper frie radikaler. Frie radikaler er stoffer, som hvis de ophobes, er skadelige for kroppen. Antioxidanter er vigtige for den menneskelige organisme. Uden beskyttende stoffer eller systemer som dem, ville vi faktisk ikke kunne leve.

Antioxidanter findes blandt andet i vitamin C, E og betacaroten, men kroppen selv producerer også selv antioxidanter.

Hvad er frie radikaler?

Frie radikaler er molekyler, der er ustabile og derfor meget gerne vil koble sig på et stof og ødelægge (oxidere) det. De frie radikaler prøver konstant at indgå i reaktioner med andre stoffer for at blive stabile igen. På den måde kan de skabe ravage, som kan forårsage celleforandringer i vores krop. Her er det, at antioxidanterne kan stoppe de frie radikalers hærgen ved at optræde som stedfortrædere for andre kemiske stoffer.

Frie radikaler dannes i større mængder ved for eksempel:

  • cigaretrøg
  • alkohol indtag
  • stråling (for eksempel solbadning)
  • forurenet luft
  • stress
  • fed kost
  • infektioner.
Annonce (læs videre nedenfor)

Hvorfor har vi brug for antioxidanter?

De millioner af celler, kroppen består af, er hele tiden på arbejde. De deler sig, vokser, bekæmper fremmede mikroorganismer og bygger proteiner i et væk. Alle disse opgaver kræver energi, og som et resultat af energiforbruget opstår de frie radialer.

Antioxidanter binder sig til de frie radikaler – en proces der neutraliserer den skadelige virkning af de frie radikaler. Antioxidanter kan derfor forebygge eller forsinke, at andre sunde kemiske stoffer eller organer i vores krop bliver oxiderede og dermed skadede eller ødelagt.

Hvordan får man nok antioxidanter?

Hvis man spiser en varieret kost, bør man ikke mangle antioxidanter. Det er derfor ikke nødvendigt at supplere kosten med ekstra antioxidanter.

Af fødevarer med højt niveau af antioxidanter findes:

  • Vitamin E: Nødder, frø, kornprodukter, æg (æggeblomme), fisk, ost og mælk.
  • Vitamin C: Citrusfrugter, kiwier, bær (fx solbær), tomater, blomkål, nye kartofler og grønne bladgrøntsager
  • Betakaroten: Grøntsager, herunder gulerødder og spinat.
Annonce (læs videre nedenfor)

Kan man få for mange antioxidanter?

Som med mange andre stoffer gælder det, at for lidt er skidt, men for meget kan også være skidt. Der skal være en balance.

Antioxidant supplement – piller eller lignende – anbefales ikke og er muligvis skadelige med uønskede effekter på helbredet. Dette gælder særligt i I-lande, hvor befolkningen oftest er velernærede. Optimalt skal antioxidanter kun indtages som del af en varieret kost.

Tidligere har man behandlet kæftpatienter med antioxidant-tabletter, dette skal man dog være varsom med, da ny forskning viser, at det muligvis kan nedsætte effekten af kræft-behandlingen.

Der er ikke fundet sammenhæng mellem indtag af antioxidanter supplement og forebyggelse af hjerte-karsygdomme.

Kilder:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23335472 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25496272 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24241129

Sidst opdateret: 19.08.2019