Ti tips til et sundere liv blandt dagligdagens kemikalier

  • Spis så økologisk som overhovedet muligt og i hvert fald, hvis du er gravid eller ammer. Vask og skræl frugt og grønt i den udstrækning, det er muligt. Så reducerer du familiens indtag af pesticidrester.

  • Spis fisk to gange om ugen, men heller ikke mere, da der kan være (men ikke nødvendigvis er) små rester af tungmetaller og dioxiner i spisefisk. Mængden vil være størst i de fisk, der ligger sidst i fødekæden som fx tun. Kemikalierne stammer især fra skibsmaling og forurening fra det affald, virksomheder og skibe har efterladt i havet. Men da fisk samtidig er sundt, fordi fiskeolie kan beskytte os imod en lang række sygdomme, bør vi alligevel fortsætte med at følge sundhedsmyndighedernes råd om at spise fisk to gange ugentligt.

  • Køb miljømærkede produkter som Ø-mærket, der garanterer for økologi og dyrevelfæld, Astma- og Allergiforbundets mærke, der vurderer allergirisikoen og Blomsten og Svanen, der garanterer for mindst mulig sundheds- og miljøbelastning. Vær opmærksom på, at mærkerne fokuserer på forskellige og ret afgrænsede problemstillinger. Er du allergiker, kan du altså ikke regne med, at du er på den sikre side med fx Ø- eller Svanemærkede varer.

  • Undgå eller begræns brugen af hårfarvning og i hvert fald, hvis du er gravid eller ammer. Kan du ikke leve uden, så lad en frisør udføre farvningen. Det er svært at undgå at få lidt farverester i mund, næse og på kroppen, når man står under bruseren og vasker farven ud. Striber er heller ikke så belastende som en fuldfarvning, hvor kemikalierne kommer i tæt kontakt med hovedbunden.

  • Begræns brugen af kosmetiske produkter og i hvert fald, når du er gravid eller ammer. Læs altid indholdsdeklarationen og brugervejledningen. Gå uden om produkter med de mest hormonforstyrrende parabener som fx propylparaben, butylparaben og isobutylparaben.Vælg makeup og rensemidler uden parfume, da parfume kan fremkalde allergi. Kig specielt efter de 26 duftstoffer, der er dokumenteret som allergifremkaldende. Du finder en lille folder, der lister dem på Miljø og Sundhed.(http://www.miljoeogsundhed.dk/filarkiv/parfumefolder2.pdf )

  • Brug øresnegl eller headset med ledning i stedet for bluetooth og mobiltelefon direkte til øret for at undgå kræftfremkaldende stråling og skadelig opvarmning af hjernen. Efterspørg mobiltelefoner med miljøstandarden TCO-01.

  • Undgå så vidt mulig forurening. Bor du i et stærkt forurenet område, bør du overveje at flytte. Cykler eller går du på arbejde i myldretidens trafikos, og giver den dig hovedpine, kvalme og svimmelhed, så find en anden rute eller transportform.

  • Køb legetøj af træ eller andre naturlige produkter og undgå bløde og bøjelige plastikting. Eller lav legesagerne selv af genbrugsmaterialer med børnene. En papkasse kan blive til et lille teater eller et herligt skib med kosteskaft som mast. Et bogpakkeomslag kan forvandles til et flycockpit og æskerne med opvaskemaskinetabs kan blive til de huse, der flankerer ungernes togbane. Processen med at lave legetøjet synes børnene næsten er den bedste del af legen.

  • Hav ikke flere elektroniske produkter i hjemmet end nødvendigt. Undgå dem, der afgasser bromerede flammehæmmere. Find dem på 0-listerne hos Informationscentret for Miljø og Sundhed. Undgå tv, pc og lignende elektronik i børne- og soveværelset. Gå uden om udeklarerede produkter. Luft ud flere gange om dagen for at få luftet de kemiske stoffer ud af hjemmet.

  • Hold dig orienteret om miljønyt på statslige hjemmesider om miljø og sundhed.

Nyt & Sundt - gratis

Denne artikel er fremstillet for Sygeforsikringen danmark. Den indgår i deres elektroniske nyhedsbrev Nyt & Sundt, som er produceret i samarbejde med Netdoktor.

Nyhedsbrevet udkommer hvert kvartal og er gratis. Du kan se de tidligere numre og tilmelde dig på Sygeforsikringen danmarks hjemmeside .

Man behøver ikke at være medlem af 'danmark' for at modtage nyhedsbrevet.

Kilde: Informationscenter for Miljø og Sundhed og Miljøstyrelsen

Sidst opdateret: 01.09.2007