Afhængigheden der er svær at bryde

Har du opbakning til dit rygestop nu, siger hun - Ja, helt sikkert, nikker Lis. Jette foreslår hende, at fortælle hele omgangskredsen at hun går igang med et rygestop. Bare for at ingen bliver forundret over en eventuel irritation. For at kunne finde ud af hvordan Lis bedst kan stoppe, må Jette finde ud af, hvor afhængig hun er. - Ryger du mest om morgenen? Inden morgenmaden?, spørger hun. Lis nikker. - Du kan jo bruge nikotionerstatning. Har du prøvet noget af det?, siger Jette - Ja, plastre og tyggegummi. Men det fik jeg ondt i maven af, så det ville jeg nok få igen, siger Lis og folder armene om maven.

Du har nok tygget forkert. Jeg kan lære dig at tygge det rigtigt, siger Jette og hiver nogle prøvepakker op med nikotin-tabletter og en inhalator. Hun samler den og tilbyder Lis at afprøve den lille plasticcigaret, hvis nikotionindhold optages gennem slimhinderne. Hun fortæller hende, hvordan luften skal blive i munden og ikke suges ned i lungerne.

Lis puster ud. - Det smager som et askebæger. Men det giver en god fornemmelse, fortæller hun. - Ja, nikotionen kan bruges som en god erstatning for røgen, når man vil stoppe. Det kan gøre det lettere, fortæller Jette. Hun forklarer samtidig, at det bliver lettere at stoppe jo flere forsøg man har haft. - De fleste stopper først helt efter femte eller sjette forsøg. Så er der kommet tilstrækkelig mange erfaringer i rygsækken til, at man kender sit reaktionsmønster undervejs i processen, siger hun. Lis har prøvet at stoppe fem gange tidligere i sit liv.

Sidst opdateret: 01.02.2000

Medicin som kan anvendes