A-vitamin

Hvad er A-vitamin?

A-vitamin er et fedtopløseligt vitamin, som er nødvendigt for blandt andet syn, forplantningsevne, immunforsvaret, regulering af arveanlæg, slimhinder og vækst. Svær mangel på A-vitamin kan medføre infektion, natteblindhed, blindhed og i sidste ende døden.

I kosten er de vigtigste former for A-vitamin retinol, retinal og retinsyre, som findes i fødevarer fra dyreverdenen (animalsk) og karotener som findes i fødevarer fra planteriget (vegetabilsk), hvoraf Beta-karoten er den vigtigste. De kan alle omdannes til retinol i kroppen.

Vitamin A deponeres i lever og fedtvæv til senere brug. Vitaminet opbevares forholdsvis længe i kroppen og behøver ikke at blive tilført dagligt med kosten.

Hvad bruger kroppen A-vitamin til?

A-vitamin (retinol) virker på flere områder og har blandt andet betydning for:

  • Synet. Vitaminet bruges til produktionen af et farvestof i øjets nethinde (synspurpur), der er nødvendigt for at kunne se i dunkel belysning. Synspurpur aktiveres, når lyset rammer øjets nethinde, hvilket skaber det elektriske signal, som via nervebanerne sendes til hjernen og bliver til et billede.

  • Vækst.
  • Dannelse af nye sædceller.
  • Smagssansen.
  • Immunforsvaret - modvirker bakterielle infektioner.
  • Huden - modvirker tør hud.
  • Regulering af generne. A-vitamin har derfor blandt andet betydning for fostrets udvikling af de forskellige organer.

Hvor findes A-vitamin i kosten?

A-vitamin findes i animalske produkter, især i lever, fisk, fiskeleverolie, æg, mælk og mejeriprodukter fx smør og berigede margariner. Vitaminet findes derudover også i frugt og grønt, især med orange og mørkegrønne farver, for eksempel gulerødder, spinat, grønkål, abrikoser og meloner. Undersøgelser af den gennemsnitlige danskers kost viser, at langt de fleste får tilstrækkeligt A-vitamin fra de fødevarer, de spiser.

Hvor meget A-vitamin må man tage?

Vitamin A angives i retinolækvivalenter (RE). 1 RE = 1 mikrogram retinol = 12 mikrogram ß-karoten

Det anbefalede indtag er på 700 RE for kvinder og 900 RE for mænd. Den maksimale dosis for indtag af vitamin A er 3.000 RE og for kvinder efter overgangsalderen er den 1.500 RE. I Danmark er det yderst sjældent, at mennesker med normale kostvaner får mangel på A-vitamin, men man kan få for meget A-vitamin, især hvis man spiser en fedtrig kost med meget lever eller tager kosttilskud med et højt indhold af vitamin A. Direkte forgiftninger ses ved mere end 15 milligram om dagen. En stor indtagelse af vitamin A fra tilskud kan give leverpåvirkning med bindevævsdannelse af leveren. Der kan også ses en øget risiko for osteoporose (knogleskørhed) ved større doser, hvorfor anbefalingen for den maksimale dosis for kvinder efter overgangsalderen er på 1.500 RE. I gennemsnit indtager en person fra Norden mellem 960-1.240 RE per 10.000 kJ.

Hvad er årsagen til A-vitaminmangel?

Følgende tilstande giver en øget risiko for A-vitaminmangel:

  • Alderdom med ensidige kostvaner.
  • Ensidige kostvaner og underernæring.
  • Kroniske sygdomme og medicin, der nedsætter optagelsen af fedt fra tarmen.
  • Kroniske sygdomme, for eksempel i lever og tarm, der påvirker optagelsen af næringsstoffer.
  • Stort alkoholforbrug.
  • Langvarige, ensidige slankekure.

Hvad er symptomerne på A-vitaminmangel?

Nedsat modstandskraft ved infektioner, nedsat vækst hos børn, natteblindhed, og tør hud.

Diagnosen stilles ved, at lægen tager en blodprøve og måler indholdet af retinol.

Hvordan behandles A-vitaminmangel?

For personer med nedsat fedt-optagelse fra tarmen er behandlingen forebyggende med store mængder A-vitamin. Blodets indhold af retinol måles løbende.

Er der noget, man skal være opmærksom på ved graviditet?

For stor indtagelse af vitamin A er skadeligt og giver øget risiko for misdannelser hos fosteret. Gravide og ammende kvinder bør ikke spise lever eller tage A-vitamintilskud, udover hvad der findes i almindelige vitamintabletter beregnet for gravide.

Specielt kranieknogler, centralnervesystem og hjerte hos fostret er udsat. Derfor frarådes gravide at spise kalve- og svinelever, samt at tage kosttilskud med vitamin A. Indholdet i en almindelig vitamintablet er passende, men bedst er det at tage de særlige multivitaminpræparater til gravide, som har et lavere A-vitamin-indhold.

Da A-vitamin er fedtopløseligt, udskilles det formodentlig i modermælken, så store doser her indebærer også en forgiftningsrisiko for barnet.

Hvad er symptomerne på overdosering af A-vitamin?

Den akutte forgiftning:

Indtages på én gang en dosis på mere end 100 milligram (100 gange anbefalet daglig dosis), kan det medføre akut forgiftning med:

  • Forhøjet tryk i hjernen og hovedpine.
  • Kvalme og opkast.
  • Irritabilitet og kramper.

Ved meget store enkeltdosis-forgiftninger ses desuden kløe og afskalning af huden.

Længere tids overdosering:

Doser større end 15 milligram kan i værste fald give alvorlige forgiftninger. Indtagelse af 5 til 10 gange den anbefalede dosis over en længere periode kan forårsage:

  • Øget tryk i centralnervesystemet med hovedpine.
  • Opkastning.
  • Tørre slimhinder og hud.
  • Knoglesmerter.
  • Leverpåvirkning med bindevævsdannelse af leveren og med mulig risiko for skrumpelever.

Hvornår skal man ikke tage A-vitamin-tilskud?

Ved graviditet og amning samt stærkt nedsat nyrefunktion bør man ikke tage kosttilskud med A-vitamin. Ved tvivl bør man altid kontakte lægen.

A-vitamin og medicin

  • A-vitamin må ikke tages samtidig med kolesterolsænkende stoffer.
  • Der firndes forskellige lægemidler, som nedsætter fedtoptagelsen i tarmen, for eksempel paraffinolie og kolestyramin og orlistat. Da A-vitamin er opløst i fedtet, vil der derfor blive optaget mindre A-vitamin.

Får man receptpligtig medicin eller benytter håndkøbsmedicin i en længere periode anbefales det generelt, at man kontakter sin læge eller forhører sig på apoteket med hensyn til vitaminer og eventuelt vitamintilskud.

Læs mere om VITAMINER

Sidst opdateret: 14.05.2019