Stillesiddende arbejde og smerter i benene - skal jeg være nervøs?

Spørgsmål

Kære Netdoktor

Jeg er en ung pige, der lige nu er i gang med en stor eksamensopgave hvor jeg de sidste dage har siddet fra tidligt om morgenen til sent om aftenen og skrevet.

For fire dage siden mærkede jeg, da jeg skulle tage mine sko på at mine fødder føltes en smule hævede, efter ikke at have bevæget mig i så mange dage. De sidste tre dage har det strammet meget i min venstre læg (kun det ene ben) og det er en meget ubehagelig følelse. Jeg kan gå og stå uden at det gør ondt og det er ikke hævet, dog er der en smule ”rumlen” i læggen.

Jeg er nu blevet bekymret for om det kunne være noget alvorligt.

Jeg tager P-piller og har læst flere steder at det er vigtigt at bevæge sine ben når man er stillesiddende i lang tid. Efter at have søgt på nettet er jeg blevet meget mere bekymret og tænker næsten ikke på andet.

Det skal også nævne at jeg har prøvet at sove højt med benene og lave ”øvelser” for læggen for at se om dette kunne hjælpe, men min læg er stadig ligesom de andre dage. Udover at tage p-piller har jeg ikke andre sygdomme og tager ingen medicin.

Skal jeg henvende mig til en læge eller vente et par dage?

Hilsen den bekymrede

Pige/kvinde, 23 år, 173 cm, 63 Kg

Annonce (læs videre nedenfor)

Svar

Kære den bekymrede

Når man sidder stille i flere dage vil man næsten med sikkerhed for lidt hævelse i sine underben.

Normalt får man blodet væk fra underbenene ved at bruge sin muskulatur. Når man bruger musklerne bliver blodet presset via venerne tilbage til hjertet.

Tyngdekraften alene gør jo at blodet gerne vil "søge nedad" i benene. Når det så ikke bliver presset tilbage siver der lidt væske ud i det omgivende væv, og man har derved hævelse.

Hævelsen kan i sig selv give en fornemmelse af "uro" i benet og man kan føler det spænder og musklerne kan også "bevæge sig lidt". Det kan godt give uro i lidt tid efter du er holdt op med at sidde ved skrivebordet.

Men du bør ikke blive ved med at have fornemmelsen af at "det strammer i benet".

Når man sidder længe f.eks ved skrivebordet eller i fly er der en lille risiko for at udvikle en blodprop i dine dybe vener på benet,- også selv om man er ung. Brugen af P-piller øger den risiko.

Du bør konsultere en læge for nærmere undersøgelse. En blodprøve (D-dimer), evt i kombination med en ultalydsundersøgelse kan ret sikkert afgøre om du har en blodprop. Jo tidligere man evt. kommer i behandling for dette, jo færre gener medfører det sandsynligvis på lang sigt.

Mvh

Hans Gad

Speciallæge i ortopædkirurgi.

Sidst opdateret: 19.06.2018