Hvad gør jeg ved min rastløshed?

Spørgsmål

Hej Netdoktor :-)

Jeg har de seneste 5 år oplevet længere perioder med intens kronisk rastløshed og med alderen bliver det oftere og oftere. Det seneste år har der ca. været 3 måneder imellem. Perioderne med den intense rastløshed varer som regel mellem 5-14 dage. I disse perioder kan det føles umuligt, at komme af med rastløsheden igen og jeg føler mig nærmest "syg af rastløshed".

Jeg vil faktisk næsten hellere rammes af influenza i tre dage. I perioderne sover jeg desuden dårligt og oplever at det trykker for mine øre og min krop føles tung.

Dog ingen hjertebanken eller tegn på stress.

I forlængelse af dette bliver jeg typisk en smule ensom. Rastløsheden føles så intens, at det kan være helt ulideligt og det seneste år er jeg ligefrem begyndt at frygte perioderne. Ligemeget hvad jeg foretager forsvinder den ikke. Jeg ved at rastløshed ofte udspringer af stres, men jeg er simpelthen sikker på at det ikke kan være det! Jeg føler mig meget sjældent stresset.

Omvendt tror jeg heller ikke, at jeg er understimuleret. Jeg studerer, har et job, træner jævnligt og er ret social. Jeg har altid haft et stort overskud, en stærk følelse af glæde og stort energiniveau sammenlignet med andre. Jeg er dog af natur rastløs anlagt. Jeg oplever ikke min familie som værende rastløse overhovedet. Det er som om, at jeg hele tiden skal sørge for at stimulere mig selv således, at jeg undgår at blive rastløs.

Det er virkelig frustrerende.

Jeg kunne rigtig godt tænke mig, at finde ud af hvad det kan udspringe af og hvordan man kan komme af med de intense perioder med kronisk rastløshed? Hvad gør jeg i disse situationer, findes der nogle gode redskaber?

Det kan være svært, at snakke med andre om fordi jeg sjældent oplever, at min omgangskreds har det på samme måde.

Mange hilsner

En spørger

Pige/kvinde, 23 år, 154 cm, 50 Kg

Annonce (læs videre nedenfor)

Svar

Kære spørger:

Tak for din mail i hvilken du fortæller om perioder med rastløshed.

Som jeg forstår det, er du generelt en rastløs karakter, men har så perioder af 5-14 dages varighed i hvilke rastløsheden bliver mere udtalt. Du mener ikke selv, at disse perioder har nogen relation til stress og har ingen angstsymptomer som eksempelvis hjertebanken, men du sover dårligt, kroppen føles tung og det trykker for ørerne. I øvrigt lever du et godt liv og er glad og har meget energi.

Du spørger, hvad rastløsheden mon kan udspringe af og hvordan du kan komme perioderne til livs. Du tager ingen fast medicin eller har nogle fysiske sygdomme.

Jeg kan næppe endegyldigt afgøre, hvad rastløsheden kommer af.

Rastløshed er jo et karaktertræk, som alle mennesker besidder - nogen har det i udtalt grad, andre i langt mere begrænset grad. Rastløshed kan eksempelvis forstærkes at forhøjet stofskifte eller angst. I begge tilfælde har man dog typisk hjertebanken og andre fysiske symptomer.

Lad os imidlertid forudsætte, at din rastløshed ikke skyldes en fysisk sygdom som forhøjet stofskifte eller lignende og heller ikke antager et omfang, der kan beskrives som angst.

Prøv at arbejde med opmærksomhedstræning: Du kan måske ikke få rastløsheden til at forsvinde, men du kan formentligt tildele den mindre opmærksomhed og derved reducere det ubehag, den fremkalder. Når du kører med bus, skal du prøve at rette al din opmærksomhed mod larmen fra trafikken, fasthold denne opmærksomhed i nogle minutter, hvorefter du retter al opmærksomheden mod lydene fra de øvrige passagerer i bussen. Efter et par minutter skal du identificere og tælle alle de ting i bussen som er fx blå m.v.

På den måde opøver du evnen til at fokusere og abstrahere og den evne skal du bruge når rastløsheden melder sig igen. Derudover skal du øve dig på mindfulness som også er opmærksomhedsarbejde. Der findes flere mindfulness-videoer på youtube og programmer til mobiltelefonen med mindfulnessøvelser.

Begynd at dyrke mindfulness i en periode hvor du er rolig, så du har øvet dig mange gange næste gang rastløsheden kommer - så er du forberedt. Når rastløsheden så kommer, skal du lave mindfulnessøvelser mange gange dagligt samtidig med de andre opmærksomhedsøvelser ud fra den tankegang, at du så bliver mindre påvirket og det ikke bliver så ulideligt.

En del mennesker dyrker yoga og beskriver, at de "får tømt hovedet" under dyrkning af yoga. Jeg har ikke megen erfaring med yoga personligt, men det er nok værd at prøve for dit vedkommende, når rastløsheden er så intens som du beskriver.

God arbejdslyst.

Hans Mørch

Speciallæge i psykiatri.

Sidst opdateret: 25.06.2018