Bliver overgangsalderen “forlænget”, hvis man tager hormonpiller?

Spørgsmål:

Kære Netdoktor

For seks år siden fik jeg fjernet min livmoder og den ene æggestok på grund af store godartede fibromer. Jeg var dengang 48 år og, der var ingen komplikationer til indgrebet. Efterfølgende fik jeg kvindelige kønshormoner i tabletform, hvilket jeg kan forstå er meget normalt.

Cirka et halvt år inden operationen oplevede jeg at få voldsomme hedeture. Disse stoppede efter operationen, da jeg jo fik hormoner – det var skønt. Grundet frygt for øget risiko for brystkræft, stoppede jeg dog med hormonerne efter seks år, i januar i år MEN nu har jeg mange hedeture - specielt om natten. Det har forringet min livskvalitet.

Jeg havde håbet på, at min overgangsalder - i det skjulte (med hormonerne) - måske var overstået efter de seks år, men nej.

Jeg er kommet til at tænke på, om overgangsalderen bliver udskudt og rykket, når man tager hormoner? Eller varer min overgangsalder bare længere tid end de seks år der allerede er gået? Det er noget møg med alle disse hedeture.

Med venlig hilsen

En Spørger

Svar:

Kære Spørger

De hormoner du har modtaget er på recept, så jeg går ud fra, at din læge, som skriver recepten, også er med på, at du fortsætter med hormontilskuddet? Hvis det er tilfældet, synes jeg, at det er en god idé at dæmpe overgangens symptomer (som kun den, der kender dem, kan bedømme) med et lille tilskud af kvindeligt kønshormon.

Gevinsterne er store, de mulige bivirkninger er små.

Så klø nu bare på de næste tre-fire år, hvis du har mod på det. Trap så ud og se, om den dér dumme overgangsalder ikke er slut? Hormoner rykker ikke overgangsalderen - det er en skrøne.

Fortsat godt efterår. Hvis solen kommer, er det udefra og ikke indefra, du bliver varm.

Med venlig hilsen

Erik Fangel Poulsen

Speciallæge i kvindesygdomme

Sidst opdateret: 30.05.2017