Intresseområden sparade.
Tack, din epostadress är nu registrerad.
Nyhed | Mave og tarm

5 typiske årsager til oppustet mave

Bukserne kan ikke lukke, og maven rumler løs. Oppustet mave er ubehageligt og irriterende. Her deler Netdoktors eksperter de fem typiske årsager til oppustet mave - og flere af årsagerne kan du selv ændre på.

Offentliggjort: 23. Februar 2017

Bukserne kan ikke lukke, og maven rumler løs. Oppustet mave er ubehageligt og irriterende. Her deler Netdoktors eksperter de fem typiske årsager til oppustet mave - og flere af årsagerne kan du selv ændre på.

5 årsager til oppustet mave

1. Dårlige toiletvaner

Måske vil du hellere lige vente med toiletbesøget, til du er hjemme og ender derfor med at holde dig. Det er dårligt for din mave. Det undertrykker den naturlige trang til at komme af med afføringen, og til sidst kan det være svært at mærke den. Gå derfor altid på toilettet, når trangen melder sig.

Læs også: Dårlige toiletvaner kan give hæmorider

2. Mangel på motion

Regelmæssig motion hjælper maven med at holde sig igang, og får du ingen motion i hverdagen, kan det derfor gå ud over maven. Motion stimulerer de bevægelser i tarmen, som skubber maden gennem systemet. Anbefalingen lyder på 30 minutters daglig motion.

3. For få fibre

At spise nok kostfibre hjælper fordøjelsen til at køre uden ‘trafikpropper’ i form af forstoppelse og hård mave. Fibrene suger vand til sig og fylder i tarmen, hvilket gør, at maden glider glat gennem tarmen. Kostfibre findes blandt andet i fuldkornsprodukter og grove grøntsager.

Læs om indholdet af fibre i forskellige madvarer her

4. Stresset hverdag

Er du ofte stresset, kan det påvirke din maves velbefindende. Stress sætter kroppen i alarmberedskab og nedprioriterer andre kropsfunktioner, heriblandt fordøjelsen.

Læs også: Sådan reagerer din krop på stress

5. Irritabel tarm

Tilmeld dig vores nyhedsbreve!

Du kan til enhver tid afmelde vores nyhedsbreve ved at klikke på linket i bundet af nyhedsbrevet. Her kan du læse mere om Netdoktors privatlivspolitik .

15-30 procent af danskerne lider af irritabel tarm, som viser sig ved blandt andet mavesmerter, vekslende afføringsmønster og oppustet mave. Årsagen til irritabel tarm er endnu ukendt, men en del faktorer kan være i spil, blandt andet alle de ovenfor nævnte.

Desuden kan det skyldes ændret mønster for tarm-bevægelserne, øget følsomhed for smerter fra tarmen eller det kan være genetisk betinget.

Irritabel tarm kan blandt andet behandles med den såkaldte Low FODMAP-diæt.

Læs mere her: En sund mave

Oplever du vedvarende smerter eller gener, er det en god idé at opsøge egen læge, da der kan ligge andre årsager bag end beskrevet her.

Få flere nyheder om sundhed i Netdoktors nyhedsbrev

Kommentér denne artikel

Der er endnu ingen kommentarer på denne side

Du har fravalgt en eller flere cookies, hvilket kan påvirke visse udvidede funktioner på siden.

Annons