Jeg er stoppet med at tage stoffer, men har det stadig meget dårligt!

Spørgsmål:

Hej NetDoktor,

Jeg har et problem!!

For ca 1½ år siden stoppede jeg med at tage stoffer. Jeg har taget Extacy, amfetamin, kokain, syllesobiner, og lsd. Jeg har prøvet lsd 2 gange, og de andre har jeg prøvet flere gange. Men jeg har taget meget extacy faktisk hver weekend i 1½ år. Men nu har jeg gået i 1½ år uden og have taget noget. Jeg har haft det af helvede til. Mit hjerte banker i dobbelt tempo nogen gange, især når jeg ligger mig ned på højre. Det føles ligesom når en nerve vibrerer. Og det gør mig ret bange.

Da det begyndte blev jeg angst og troede, at jeg skulle dø. Jeg har så været oppe ved min læge som sagde, at der ikke var noget i vejen med mig. Han henviste mig til noget der hedder Bixen et sted for stofmisbrugere. Der gik jeg så i et 1 måendes tid. Men det hjalp heller ikke.

Jeg har tænkt på, om der kunne være noget galt med min lever, for når jeg drikker alkohol, så får jeg det så dårligt dagen efter. Der er ikke tale om tømmermænd, for jeg har ikke hovedpine. Jeg føler feks ikke at jeg har nogen smagsløg og bliver helt tør i munden- faktisk ligesom når man har været på extacy.

Det er jo ikke fedt at leve, når man ikke har det godt. Hvis der sker noget der er godt for mig, så bliver jeg ikke glad, som man normalt vil blive og jeg er hele tiden tvær når mine forældre snakker til mig. Jeg gider ikke at leve sådan et liv, der er så trist.

Da jeg tog stoffer blev jeg indlagt på sygehuset, fordi jeg havde taget for meget amfetamin og extacy. Min læge siger at ikke kan gøres mere nu, men jeg føler, at jeg er blevet forladt, og at der ikke er nogle, der kan hjælpe mig. Jeg skal snart ind til militæret, og tror ikke at det kommer til at gå, for jeg har det virklig dårligt.

Håber at I kan hjælpe mig, og håber at I svarer.

På forhånd tak

Mange hilsner C.

Svar:

Kære C.

Når man stifter bekendskab med ”stoffer” kan dette blot være forårsaget af almindelig nysgerrighed og snart udvikle sig til

eksperimenter med mange forskellige ”stoffer”. Men et stofmisbrug kan også være forårsaget af en række mere eller mindre alvorlige psykiske problemer såsom angst, tendens til nedsat stemningsleje, manglende tro på egne evner m.v., d.v.s. en række tilstande hvor stofindtagelsen fjerner ens psykiske symptomer for en kort periode. D.v.s. en slags midlertidig medicinsk selvbehandling.

Stofmisbruget i sig selv kan dog ofte fremkalde alvorlige psykiske tilstande, som kan medføre sindsygelige tilstande. I dit tilfælde lider du af hyppig angst, kort ”lunte” og nedsat stemningsleje.

Jeg vil foreslå at, du påny tager en samtale med din læge m.h.p. henvisning til en behandling hos en psykiatrisk speciallæge og samtidig, bør du have taget nogle blodprøver m.h.p. at få afklaret, om du skulle have pådraget dig nogle problemer med din lever. Dine symptomer omkring en leverlidelse er dog ikke særlig typiske.

Med venlig hilsen

Hans Ole Svendsen

Speciallæge i almen medicin.

Sidst opdateret: 28.10.2003